اخبار

کاربران رایانه بیشتر در معرض دردهای شانه قرار دارند

افرادی که برای مدت های طولانی از رایانه استفاده می کنند بیشتر در معرض دردهای ناحیه کمربند شانه ای شامل کتف و بازو قرار دارند.

دکتر “محمد رضا گیتی” روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: گروهی از دردهای اندام فوقانی صرفا مربوط به خود مفصل شانه نیست بلکه ناشی از اطراف شانه و کمربند شانه ای شامل کتف، بازو و پایین تر است که این دردها، با نوع شغل افراد و نحوه نشستن آنها ارتباط دارد و بخصوص در افرادی که برای مدت های طولانی از رایانه استفاده می کنند بیشتر دیده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: علاوه بر این رانندگان، کارمندانی که مدت های طولانی پشت میز هستند و آرایشگران ، در معرض فشارهای ناحیه کمربند شانه ای هستند و بیشتر دچار دردهای کتف، بازو و شانه می شوند.

گیتی یادآور شد: گروهی از دردهای عضلات اطراف شانه به صورت خستگی ها و اسپاسم های عضلانی است که از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است . در اصطلاح عامیانه به این دردها و خستگی ها قولنج گفته می شود که بسیاری را گرفتار کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در علم ارگونومی طرز نشستن و استفاده صحیح از رایانه، ارتفاع مناسب صندلی، نوع میز و سایر وضعیت های مرتبط با نحوه نشستن و کار کردن توضیح داده می شود که مجموع آنها از دردهای عضلانی و اسکلتی پیشگیری می کند.

گیتی با اشاره به اینکه برخی مشکلات شانه مربوط به داخل مفصل شانه و آرتروز مفصل شانه است که بیشتر در ورزشکاران مشاهده می شود، گفت: ورزشکاران باید با خودداری از وضعیت های غلط در ورزش ، عضلات را با تمرین های مختلف آماده و قوی کنند تا مانع از فشار مضاعف به این مفاصل و عضلات شوند.

فوق تخصص جراحی دست و شانه اظهار داشت: زنان خانه دار نیز باید هر نوع احساس درد و ناراحتی عضلات و مفاصل در قسمت های مختلف بدن را جدی بگیرند و با این تصور غلط که با کار کردن بیشتر درد کمتر می شود، نسبت به این دردها بی توجه نباشند و به پزشک مراجعه کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از مشکلات مرتبط با شانه را ساییدگی مفصل شانه بیان کرد و افزود: ساییدگی مفصل شانه می تواند به درد و ناراحتی در شانه و محدودیت حرکتی در این قسمت منجر شود.

وی گفت: تاندون های شانه به مرور زمان دچار ساییدگی ، ریش ریش شدن و پارگی و نهایتا ایجاد درد و ناراحتی می کند که در نهایت باید بیمار را مورد عمل جراحی قرار داد.

گیتی یادآور شد: به طور کلی مشکلات مفصل شانه یکی از شایعترین مشکلات مرتبط با ارتوپدی است که شمار زیادی از افراد با آن مواجه هستند.

وی افزود: بسیاری از حرکات با کمک مفصل شانه انجام می شود و هر حرکتی را که انسان بخواهد انجام دهد مستلزم این است که از مفصل شانه خود استفاده کند و به همین دلیل بطور مداوم در معرض فشار قرار دارد و همین عامل می تواند منجر به وارد آمدن صدماتی به این مفصل شود.

گیتی اظهار داشت: در ورزش هایی مثل کشتی، وزنه برداری، بدمینتون، شنا، والیبال که از دست استفاده بیشتری می شود، شانه در معرض صدمات اختصاصی قرار دارد و علاوه بر این افراد مسن نیز به علت ساییدگی مفصل شانه بیشتر در معرض دردهای شانه قرار دارند.

فوق تخصص جراحی دست و شانه یادآور شد: مفصل شانه یکی از متحرک ترین مفاصل بدن است که به حرکت دست در جهات مختلف کمک می کند، اما همین حرکت زیاد به مرور زمان باعث درد هایی در شانه می شود.

وی افزود: در ارتوپدی دردهای شانه یکی از شایع ترین دردهاست که بیمار با شانه ای دردناک به متخصص مراجعه می کند، اما این درد در سنین مختلف علل متفاوتی دارد.

به گفته وی در افراد جوان این درد بیشتر به دلیل صدمات ورزشی است و در افراد مسن نیز به دنبال ضربه یا استفاده طولانی مدت از دست و پارگی های تاندون های شانه، درد در این ناحیه بروز می کند

۱۸ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید