اخبار

ابراز محبت در پختگی عاطفی کودک نقش دارد

با توجه به هفته جهانی کودک و اهمیت محبت کردن به کودکان، ابراز محبت به کودک در پختگی عاطفی کودک نقش دارد

 همانطور که جسم کودک برای شادابی و سلامت نیاز به ویتامین های مختلف دارد روح کودک نیز برای تعادل نیاز به مقدار مواد مقوی و ویتامین دارد.

فاطمه زارع افزود: نیاز کودکان به مهر و محبت به اندازه کافی شناخته شده است، به عبارت دیگر؛ عشق و علاقه نه تنها در پختگی عاطفی کودک نقش دارد بلکه ساختار مغز را نیز متاثر می‌کند.

وی با تاکید بر محبت کردن به کودک خاطرنشان کرد: پایه‌ی احساس ارزشمند‌ی کودکان بخصوص در سال‌های اولیه از عشق و محبتی که والدین به آن‌ها ابراز می ‌کنند محکم می ‌شود.

 همراه با کودک غذا خوردن، بغل کردن، نوازش کردن حرف زدن و بازی با آنها را از موارد محبت کردن به کودک برشمرد و عنوان داشت: در بچه‌های نوپا علاوه بر موارد فوق باید با صحبت کردن با آنها، تشویق به یادگیری مهارت‌هایی مثل راه رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن تقویت شود.

وی ادامه داد:مطالعات نشان می دهد: کودکانی که در سال اول زندگی خود از کمبود محبت رنج می برند در بزرگسالی افرادی هستند که فاقد مهارت های اجتماعی اند.

شروع سن مدرسه مرحله مهمی از مراحل رشد کودک است . در این مرحله می‌توان برای محبت کردن به او، به کارهایی که در مدرسه انجام می‌دهد توجه کرد و نشان داد که از خواسته‌های او حمایت می‌شود و برای آنها ارزش قائل هستیم.

به والدین و اطرافیان کودک توصیه شود نباید محبت خود را تنها با بغل کردن، ادای کلمات و الفاظ خوب و رسیدگی به نیازهای فوری و جسمانی کودکان به آنها نشان داد بلکه محبت واقعی در کمک به آنها برای بیشتر مستقل شدن و انجام کارهای شخصی می‌باشد

(فاطمه زارع .کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد )

۱۸ مهر ۱۳۹۱ ۱۱:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید