اخبار

30 فروردین روز علوم ازمایشگاهی

فرا رسیدن این روز را به تمام سفید پوشان جامعه ی آزمایشگاهی کشور تبریک و تهنیت عرض می نمائیم

30 فروردین  سالروز ولادت حکیم سید اسماعیل جرجانی بنیانگذار علم آزمایشگاه است که به همین سبب روزعلوم آزمایشگاهی نام گذاری شده است .)

 عکس   سیداسماعیل جرجانی

حکیم سید اسماعیل جرجانی پزشک نامدار ایران، در سال ۴۳۴ هجری قمری در گرگان تاریخی دیده به جهان گشود و ابتدا طب را در زادگاه خود فرا گرفت و سپس به جهت افزودن بر معلومات خود رنج سفر را به جان خرید و عازم دیگر نقاط ایران شد.

حکیم سید اسماعیل جرجانی پایه گذار مکتب ایرانی در دوره اسلام بود و اولین طبیب ایرانی بود که کتاب ارزشمند خود ذخیره خوارزمشاهی را به زبان فارسی تألیف کرد . این کتاب ، دایره المعارف پزشکی بزرگی به زبان فارسی بشمار می رود.

حکیم سید اسماعیل جرجانی چند کتاب نیز در علم طب تألیف نموده است که مهم ترین این آثار عبارتند از : ذخیره خوارزمشاهی ،الطب الملوکی ، زبده الطب، یادگار، اغراض الطبیه و المباحث العلائیه ، خفی علائی

وفات حکیم جرجانی

این پزشک برجسته در سال ۵۲۱ هـ ق در گذشت.

یکی از این اندیشه های برتر دائرة المعارف بزرگ پزشکی بنام ذخیره خوارزمشاهی است که گران سنگ ترین ، برجسته ترین، مشهورترین و بزرگترین تألیف حکیم سید اسماعیل جرجانی است و در بین آثار ایشان کتاب مادر است و نیزبهترین عامل اشتهار جرجانی به عنوان پزشکی برتر در تاریخ پزشکی ایران و اسلام می باشد.

 


 

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید