اخبار

سیزده فروردین ، جشن شکرگزاری مردم در طبیعت است

ایرانیان در همه اعصار و قرون به طبیعت احترام گذاشته و به همین علت نیز یک روز را در طول سال به عنوان روز طبیعت می نامند. روز سیزدهم فروردین را روزی برای ادای احترام به طبیعت و نعمتهای آن می دانند و آن را روز همدلی با طبیعت می انگارند.

برپایی جشنها و آیینهای ویژه روز سیزدهم نوروز و سیزده بدر ریشه باستانی و تاریخی دارد و مردم ایران در دوره های مختلف تاریخی، نوروز را جشن آفرینش و آغاز هستی و زایش می دانسته و پایان آن را روز 13 فروردین می پنداشتند.

 مردم روز سیزدهم را سرآغاز زندگی بهشتی می پنداشتند و برای جلوگیری از فروپاشی جهان و پایداری آن در روز 13 فروردین جشن برپا می کردند.

عضو بنیاد ایران شناسی کشور معتقد است: مردم سیزدهم هر ماه را تیرروز نامیده و آن روز طلب باران از ایزد آب یا آناهیتا عنوان می کردند.

 مردم در روز سیزدهم فروردین سبزه هایی را که در ابتدای نوروز کاشته اند به دل طبیعت باز می گردانند و در سیزدهم فروردین به طبیعت احترام می گذارند.

 روز سیزدهم فروردین نیز برای ایرانیان روز پیروزی الهه آب بر دیو خشکسالی بوده و به همین جهت برای این پیروزی به جشن و پایکوبی می پرداخته، اند.

وی گفت: مردم در دوره های مختلف تاریخی معتقد بودند، در روز دوازدهم فروردین یک حادثه کیهانی زمین را درهم می کوبد و چون این حادثه رخ نمی دهد از این رو سیزدهم نوروز را جشن می گرفتند. مردم سراسر ایران در روز سیزدهم نوروز و فروردین با رفتن به دامن طبیعت شکرگزار نعمتهای خداوندگار هستند.

جام جم آنلاین.ایرنا

۱۴ فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید