اخبار

چاقی مهم ترین علت بالا رفتن فشار خون و دیابت در کشور است

استاد ایرانی دانشگاه فیلیپ آلمان، پرخوری و بی تحرکی را اصلی ترین عامل چاقی در افراد دانست و گفت: چاقی مهم ترین علت بالا رفتن فشار خون و دیابت در کشور است.


دکتر صادق مسرت فوق تخصص گوارش در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، چاقی را مهم ترین مشکل بیماریهای گوارشی مردم کشور دانست و افزود: با توجه به همبستگی چاقی با امراض مختلف گوارشی و غیر گوارشی نظیر کبد چرب، افراد با مشکلات گوارشی در گیر می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه نیمی از مرگ و میر افراد بر اثر بیماریهای قلب و عروق است، تصریح کرد: چاقی شایع ترین علت بالا رفتن فشار خون و دیابت در افراد است و بیماری های قلبی با بالا رفتن این دو عامل افزایش می یابد.

دکتر مسرت اضافه کرد: اگر از چاقی جلو گیری شود درصد زیادی از مسائل مربوط به بیماریهای قلب و عروق در کشور کاسته می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عادت پرخوری معمول و عدم حرکت را مهم ترین عوامل چاقی در افراد بر شمرد و اظهار کرد: در صورتی که انسان تحرک نداشته باشد اگر زیاد هم غذا نخورد به مرور زمان چاق می شود بطوریکه چاقی ظرف یک سال ایجاد و به حالت قبلی برگشتن بسیار مشکل خواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه چاقی در هر سنینی که تحرک نباشد اتفاق می افتد، تصریح کرد: لازم است افراد برای جلوگیری از چاقی علاوه بر اهمیت دادن به ورزش، غذاهای کم کالری بخورند بطوریکه مواد قندی و نشاسته ای مثل نان و برنج و شیرینی جات در برنامه های غذایی به ندرت استفاده شود.

دکتر مسرت در ادامه با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان به چاقی دچار می شوند خاطر نشان کرد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته در ایران رستوران های فست فود زیاد شده است و این باعث شده بچه ها و جوانان به سمت این غذاهای پر چرب گرایش یابند.

این فوق تخصص گوارش به گرایش بیش از حد جوانان و نوجوانان به رژیم های غذایی لاغری اشاره کرد و گفت: متاسفانه جوانان با نخوردن غذاهای مناسب به شیوه های رژیمی جلوگیری از چاقی علاقه مندی نشان می دهند در صورتی که لاغری بیش از حد منجر به یبوست در این افراد می شود.

وی ادامه داد: نخوردن غذاهای مناسب در کنار سبزیجات نظیر کاهو، هویج، کلم منجر به کم کاری فعالیت روده می شود و در نتیجه فرد به یبوست دچار می شود.

دکتر مسرت در پایان با تاکید بر اینکه افراد باید قبل از سیری کامل از ادامه خوردن غذا پرهیز کنند، گفت: توصیه می شود افراد از خوردن غذاهای حاوی فیبر و قند خودداری کنند طوری که روزشان را با میل صبحانه کامل، ناهار متوسط و شام سر شب به پایان برسانند.

isna

۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۲:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید