اخبار

نقش سیستم بایگانی و ارتباطات تصاویر پزشکی در بخش مراقبت ویژه

مقاله پذیرفته شده خانم 1-فاطمه امیری 2-محمد رسول توحیدنیا
در ششمین همایش دانشجویان پیراپزشکی کشور
مقدمه:
مطالعات جدید نشان می دهد که روزانه بیش از ده میلیون آزمون پرتونگاری در جهان انجام می شود. خدمات تصویربرداری سهم بزرگی در تشخیص وحتی درمان بسیاری از بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه  دارد. مهمترین اصل در هر آزمون پرتونگاری پرتابل، تهیه تصاویر با کیفیت مطلوب در حداقل زمان ممکن است. سیستم بایگانی و ارتباطات تصاویر پزشکی (PACS) با بکارگیری مکانیسم دیجیتالی تحولی عظیم در سیستم تصویربرداری پزشکی ایجاد نموده است .بخش هایICU،CCU،NICU بیمارستانی بزرگ بیشترین بهره مندی را از خدمات این سیستم الکترونیک دارند.PACS دسترسی آسان و سریع به تصاویر رادیوگرافی بیماران ، بخصوص در بخش ویژه که زمان از اهمیت خاصی برخوردار است. میسر می کند. این مطالعه با هدف ارزیابی سیستم بایگانی و ................. ارتباطات تصاویر پزشکی (PACS) در بخش مراقبت های ویژه طراحی شده است.
مواد و روش ها : مطالعه حاضر مروری بوده و اطلاعات لازم از طریق مطالعه نظام مند از جدیدترین مقالات تخصصی و بانک اطلاعاتی داخلی وخارجی انجام شده است.
یاقته ها: بررسی مجموعه مطالعات مختلف نشانم داد که مهم ترین مزیت سیستمPACS امکان مشاوره ی تخصصی و تفسیر تصاویر با قدرت تفکیک کنتراست بالا در یک زمان توسط پزشکان مختلف بخش مراقبتهای ویژه در نقاط مختلف جهان است. افزایش سرعت به میزان 70% درفراخوانی تصاویر با توجه به اهمیت زمان در بخش مراقبت های ویژه از فواید مهم این سیستم محسوب می شود. PACSسیستم اطلاعات رادیولو‍ژی (RIS) را به سیستم اطلاعات رادیولوژی (HIS) متصل میکند . انتخاب شرایط تابشی نامناسب وگم شدن کلیشه رادیوگرافی دو علت اصلی تکرار آزمون پرتونگاری شناخته شده اند، این سیستم با قابلیت تغیییر دانسیته و کنتراست، همچنین بایگانی الکترونیک تصاویر ، میتواند میزان آزمون پرتونگاری را 85% کاهش دهد. براساس مطالعه WARTON با کاهش 73% در چاپ فیلم ، همچنین کاهش 50% نیاز به نیروی انسانی ، بطور متوسط سالانه دومیلیون دلار صرفه جویی در یک بیمارستان بزرگ را در پی خواهد داشت. استفاده از این سیستم باعث افزایش 54% رضایت بیماران و پرسنل بیمارستان در مقابل سیستم های معمولی می شود. جلوگیری از تأخیر در دریافت خدمات درمانی به بیماران ، هزینه اثر بخشی مطلوب ، حذف تایکخانه و مشکلات مربوط به سیستم ظهور وثبوت ، کاهش فضای اشغالی ، از دیگر مزایای مهم سیستمPACSمی باشد.
بحث ونتیجه گیری:سیستمPACSبه میزان قابل توجهی مدت زمان فرآیند دستیابی به تصاویر آزمون پرتونگاری پرتابل را کاهش میدهد. استفاده از این سیستم درمقابل سیستم های آنالوگ پیشین تا حد بالایی باعث بهبود وارتقاء در ارائه خدمات تصویربرداری در بخش مراقبتهای ویژه می شود که بیانگر ضرورت استفاده از این سیستم در کلیه مراکز بیمارانی در آینده نزدیک می باشد.

واژگان کلیدی:PACSبخش مراقبت ویژه+ تصویربرداری پزشکی

۲۲ اسفند ۱۳۹۰ ۱۴:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید