اخبار

یک توصیه بهداشتی هنگام خرید آجیل عید؛

آجیل شور نخرید
توصیه می شود افراد از خرید آجیل شور به لحاظ عوارض ناشی از افزایش مصرف نمک و خطرات زیان‌بار آن برای سلامتی خودداری کنند.
به گزارش وب دا، کارشناس مواد غذایی معاونت بهداشتی استان یزد ضمن بیان این مطلب گفت: آجیل ترکیبی از میوه‌های خشک ‌شده و مغزهای مختلف است که مطالعات و پژوهش‌های علمی نشان داده که مصرف آجیل می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت بدن داشته باشد. البته به شرطی که آجیل را به شکلی منطقی و به عنوان جزئی از یک برنامه غذایی متعادل مصرف شود.
زارع گفت: مواد تشکیل‌دهنده آجیل منبع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان به شمار می‌آیند. مغزها در هرم غذایی در گروه گوشت‌ها قرار می‌گیرند و پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و بسیاری از دیگر مواد معدنی ارزشمند را در خود جای داده‌اند.
این کارشناس تغذیه در خصوص ترکیبات آجیل گفت: آجیل شور یکی از این انواع است، این نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی. متاسفانه این نوع آجیل، رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروز است.
وی افزود: آجیل شیرین شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی است گرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود اما حضور مغز گردو در این ترکیب یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.
زارع با اشاره به آجیل چهار مغز گفت: این آجیل از مغز بادام، مغز پسته، مغز فندق و بادام هندی تشکیل شده است.
این کارشناس گفت: آجیل مشکل‌گشا ( شامل؛ مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل) از دیگر انواع آجیل است؛ بعضی‌ها معتقدند که حضور آجیل مشکل‌گشا، حتی در حجم کم، در کنار ظرف اصلی آجیل یا روی سفره هفت‌سین، برای صاحبخانه خوش‌یمن خواهد بود و به همین خاطر، کمی هم از این نوع آجیل تهیه می‌کنند.
وی توصیه کرد: اگر آجیل‌ نوروزی‌تان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده‌‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید. البته در این حالت هم نمی‌توانید آجیل را بیشتر از ۶ ماه داخل یخچال نگه‌داری کنید. اما در همین شکل می‌توانید آنها را برای ۱ سال و در فریزر منزل نگه‌داری کنید. همچنین اگر آنها را از پوست‌شان جدا کنید، چیزی بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند البته به شرطی که آنها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید
۱۶ اسفند ۱۳۹۰ ۰۹:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید