اخبار

خودکفائی کشور در تولید اطلس سه بعدی چشم انسان

تا کنون اطلس سه بعدی چشم انسان برای مباحث آموزشی در رشته های پزشکی به قیمت هر نرم افزار 300 میلیون تومان از کشورهای آمریکایی به کشور وارد می شد

با طراحی و ساخت نخستین اطلس سه بعدی چشم انسان در دنشگاه علوم پزشکی مشهد انحصار تولید این محصول در کشور های آمریکایی شکسته شد.

به گزارش وب دا ، رئیس قطب علمی تکنولوژی آموزش پزشکی کشور (دانشگاه علوم پزشکی مشهد)در نشست خبری با اشاره به اینکه تا کنون اطلس سه بعدی چشم انسان برای مباحث آموزشی در رشته های پزشکی به قیمت هر نرم افزار 300 میلیون تومان از کشورهای آمریکایی به کشور وارد می شد اظهار داشت : با طراحی و ساخت این اطلس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هزینه ای 12 میلیون تومان کشورمان در تولید این نرم افزار خود کفا شد .
 این سامانه توسط دو تن از دانشجویان دو قلو رشته پزشکی به نامهای سید امیر رضا و سید محمد رضا مهاجری ساخته شده است خاطر نشان کرد : اطلس سه بعدی چشم انسان به صورت stereoscopic با قابلیت درک عمق در مدت یک سال و نیم طراحی و ساخته شده است .
همچنین سید امیر رضا مهاجری به عنوان یکی از دو برادر پژوهش‌گر و سازنده این اطلس با اشاره به همکاری‌ها و حمایت‌های قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی کشور در زمینه اجرا پروژه تولید اطلس سه بعدی چشم انسان افزود: این پروژه در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست آن اطلس سه بعدی چشم انسان، فاز دوم طراحی آناتومی کل بدن و در نهایت در فاز سوم ارتقای آناتومی چشم و رسیدن به طراحی شبیه سازی‌های عمل‌های جراحی چشم است.
دانشجوی سال پنجم رشته پزشکی در مورد ویژگی‌های ممتاز این نرم‌افزار اطلس سه بعدی چشم انسان اظهار داشت: نمایش چشم انسان و همه لایه‌های آن با قابلیت درک به صورت سه بعدی و مجزا از هم، قابلیت تهیه برش عرضی از هر مقطعی از مدل جهت مطالعه و مشاهده هر بخش به صورت دقیق و کامل و همچنین درک سه بعدی و حجمی از چشم انسان از جمله ویژگی‌های این اطلس است.
پژوهشگر و سازنده اطلس سه بعدی چشم انسان ادامه داد: قابلیت نمایش لایه خاصی از چشم و جابجا کردن لایه‌ها، قابلیت بزرگنمایی و چرخش، نام‌گذاری لایه‌های مختلف و بخش‌های مختلف چشم به همراه توضیحات، نمایش تصاویر MRI و CT Scan چشم و همچنین دسترسی بسیار ساده به آن برای دانشجویان از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این اطلس است.
وی تیم کاری طراحی و تولید اطلس سه بعدی چشم را متشکل از سه گروه عنوان کرد و افزود: یک تیم پنج نفره در قطب علمی آموزش کشور، یک تیم چهار تا پنج نفره در بخش فنی از دانشگاه خواجه‌نصیر تهران در زمینه طراحی مدل اطلس و همچنین پشتیبانی و حمایت علمی یکی از اساتید و اعضای قطب علمی چشم کشور در جهت طراحی و تولید این اطلس همکاری و پشتیبانی کردند.
 بر همین اساس با توجه به تجربه‌های دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی در تولید ابزارهای واقعیت مجازی، این دانشگاه به عنوان مجری فنی پروژه و مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان ناظر بر ابعاد علمی طرح انتخاب شدند
۱۲ دی ۱۳۹۰ ۱۰:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید