اخبار

بیش از 90 درصد دیابتی ها صحیح کنترل نمی شوند

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر کنترل صحیح بیماری دیابت در کشورگفت: متاسفانه بیش از 90 درصد بیماران دیابتی صحیح کنترل نمی شوند
به گزارش و ب دا، دکتر محمد افخمی اردکانی اظهارداشت: در بوستون آمریکا به لحاظ امکانات زیاد 56 درصد از دیابتی ها کنترل صحیح می شوند و این در حالی است که 90 درصد مبتلایان به بیماری دیابت در کشور ایران کنترل صحیح در آنها صورت نمی گیرد.
وی با بیان این مطلب که دیابت نوعی اپیدمیولوژی خاموش در جهان است، افزود: با افزایش شیوع دیابت در دنیا پیش بینی می شود این بیماری 15 سال آینده در برخی نقاط دنیا این آمار 2 برابر خواهد شد.
دکتر افخمی با اشار ه به شیوع بالای این بیماری در کشورهای در حال توسعه خاطرنشان ساخت: این مهم به تنهایی بیشترین هزینه های درمانی کشورها را به خود اختصاص داده است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم چاقی، اضافه وزن و فشارخون را مهمترین عامل بروز این بیماری در کشور و جهان عنوان کرد و افزود: عامل ژنتیک در دیابت تیپ 2 به اثبات نرسیده و ناشناخته است.
رئیس مرکز تحقیقات دیابت یزد در ادامه یادآورشد: 5/7 درصد افراد بالای 25 سال به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند و در مجموع 50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع اند.
این فوق تخصص غدد بیماری های قلبی و عروقی، فشارخون، افزایش چربی خون را از فاکتورهای خطر این بیماری برشمرد و گفت: متاسفانه این عوامل خطر در کشورهای درحال توسعه رو به افزایش است.
وی گفت: رژیم غذایی نامناسب، کاهش فعالیت فیزیکی به شکل مضاعف، مصرف غذاهای پرکالری، مصرف غذاهای چرب و فست فودها منجر به اپیدمیولوژِی دیابت در کشورهای در حال توسعه شده است.
وی با اشاره به تعداد 145 هزار دیابتی در استان یزد در سال 2000 گفت: پیش بینی می شود این آمار در سال 2030 به 400 هزار نفر برسد
۶ دی ۱۳۹۰ ۰۹:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید