اخبار

کمتر از۱۰ درصد بیماری ها در دوره جنینی قابل تشخیص و درمان هستند

حال حاضر با بهره گیری از روشهای تشخیصی رادیولوژی، کمتر از ۱۰ درصد بیماریها در دوره جنینی قابل تشخیص و درمان هستند.

 
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دکتر جلال جلال شکوهی در حاشیه مراسم افتتاحیه کنگره بیست و هفتم رادیولوژی ایران، اظهار کرد: سی تی اسکن به دلیل دارا بودن اشعه ایکس در صورت استفاده مکرر مضر خواهد بود.

در حالی که این مشکل با بهره گیری و ورود تصویربرداری ام آر آی به عرصه پزشکی حل شده است.

وی با اشاره به نقش رادیولوژی در ژنتیک اظهار داشت: تا زمانی که ام آر آی وارد عرصه پزشکی نشده بود تشخیص بسیاری از موارد مشکل بود در حالی که امروز تصویربرداری دچار تحول شده است.

به عنوان نمونه با سونوگرافی و رادیولوژی، بسیاری از اختلالات و بیماری ها قابل تشخیص شده اند.

دکتر جلال شکوهی ادامه داد: ام آر آی و سونوگرافی در مقایسه با سی تی اسکن، اشعه مضر ندارند و می توانند در تشخیص بیماریهایی چون سرطان سینه موثر واقع شوند.

وی با اشاره به این که تشخیص مشکلات جنینی با استفاده از تصویربرداری در سه تا چهار ماهگی و حتی بعد از آن ممکن است، اظهار کرد: به عنوان مثال گاهی دیده می شود که مغز جنین تشکیل نشده است در صورت مشاهده موارد شدید این چنینی، دستور قطع بارداری داده می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با بهره گیری از روشهای تشخیصی رادیولوژی کمتر از ۱۰ درصد بیماریها در دوره جنینی تشخیص و درمان می شوند که هر چه تشخیص در مراحل اولیه باشد درمان نیز بهتر و موفق تر خواهد بود. برای موفقیت در درمان باید تشخیص به هنگامی داشته باشیم.

دبیر انجمن رادیولوژی تصریح کرد: با تشخیص بموقع، اعمال جراحی قبل از تولد و در شکم مادر انجام می شود به طوری که اگر جنین دارای مشکل باشد و احتمال خطر در هنگام زایمان وجود داشته باشد، می توان با انجام عمل جراحی در شکم مادر، این نقیصه را اصلاح کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از این روش نوین به تازگی در ایران آغاز شده که محتاج گذر زمان و کسب تجربه هایی افزون بر این است.

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید