اخبار

تولید بافت جدید مغزی با کمک جراحی بای پس

متخصصان مغز و اعصاب در یک مقاله جدید پزشکی اعلام کردند که بای پس مغزی می تواند به تولید مجدد بافت های از دست رفته مغزی کمک کند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، جراحان اعصاب در کانادا طی عمل جراحی بای پس مغز در بیمارانی که بر اثر سکته جریان خون به مغزشان مختل شده بود، موفق شدند بافته های از دست رفته مغزی را دوباره تولید کنند.

این از دست رفتن بافت مغزی که اغلب مربوط به ماده خاکستری مغز می شود عواقبی مثل کاهش عملکردهای ذهنی عصبی شامل درک حافظه هوشیاری و ظرفیت قضاوت در پی دارد و ممکن است آغازی برای زوال عقل باشد.

به گزارش شبکه خبری سی بی اس نیوز، بر اساس این مقاله که در مجله سکته به چاپ رسیده است، تقریبا ۱۱ ماه پس از انجام جراحی بای پس روی مغز این بیماران با هدف احیای جریان خون در این عضو حیاتی، جراحان در تصاویر ام آر آی مشاهده کردند که ضخامت بافت مغزی این بیماران ۱/۵ درصد افزایش پیدا کرد.

دکتر میشل تیمیانسکی جراح اعصاب در مرکز نوروساینس کرمبیل و متخصص بیماری های عروق عصبی در دانشگاه شبکه بهداشت در این باره خاطرنشان ساخت: ما از مشاهده نتیجه مثبت این جراحی شگفت زده شدیم چون نتیجه بدست آمده کاملا غیرمنتظره بود.

وی افزود: هدف ما از این جراحی جلوگیری از تحلیل بیشتر بافت مغزی بود اما در نهایت تعجب متوجه شدیم که روش فوق حتی توانست به تولید بافت های جدید کمک کند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۴:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید