اخبار

مصرف آنتی اکسیدان ها در کند شدن روند پیری پوست مؤثر هستند

آنتی اکسیدان ها نه تنها در پیشگیری بیماری های غیرواگیر نقش دارند بلکه در حفظ سلامت پوست و کند شدن روند پیری در پوست نیز موثرهستند.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران “ایسکانیوز”: دکترفروزان صالحی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: غذاهای گیاهی نظیر میوه ها، سبزی ها و غلات کامل حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستندکه برای سلامت انسان مفیـد بوده، بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر انداخته و از بیماری های غیرواگیر ازجمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان ها پیشگیری می کنند.

وی افزود: برخی از ویتامین ها، مواد معدنی، کاروتنوئیدها و پلی فنل ها به عنوان آنتی اکسیدان ها شناخته شده اند و مهمترین این مواد که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند عبارتند از ویتامین های A، C، E، بتاکاروتن، سلنیوم، روی، منیزیوم و ترکیبات لیکوپن هستند.

دکترصالحی با بیان این که وجود بسیاری از آنتی اکسیدان ها با رنگ خاص در مواد غذایی مشخص می شوند تصریح کرد: رنگ قرمز تیره در میوه هایی نظیر گیلاس و آلبالو و گوجه فرنگی، رنگ نارنجی در هویج، رنگ زرد در ذرت، انبه و رنگ آبی مایل به بنفش در تمشک، شاتوت و انگور نشان دهنده وجود آنتی اکسیدان در این مواد است.

وی به نقش آنتی اکسیدان ها در سلامت تاکید کرد و گفت: افراد برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می توانند روزانه ۵

واحد از سبزی ها و میوه ها مصرف کنند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه خاطر نشان کرد: چنان چه در رژیم غذایی دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و املاح به میزان مورد نیاز دریافت و نیاز افراد سالم به این مواد برآورده می شود و نیازی به دریافت مکمل ها نیست البته گروه های در معرض خطر مانند کودکان، زنان باردار و شیرده و نیازمند دریافت بعضی از مواد مغذی از طریق مکمل ها می باشند.

وی گفت: آنتی اکسیدان ها در میوه هایی مانند انواع توت ها نظیر توت فرنگی، تمشک و شاتوت، آلبالو، انگور قرمز، سیب، مرکبات سیب و هلو انواع سبزی ها مانند هویج، گوجه فرنگی کلم برگ، اسفناج، ذرت فرآورده های فرآوری شده گوجه فرنگی پیاز، بروکلی گل کلم، کلم بروکلی و تربچه و همچنین تخم مرغ ، چای، قهوه، شکلات و دارچین موجود می باشد.

دکتر صالحی تصریح کرد: آنتی اکسیدان ها در حفظ سلامتی ارگان های مختلف بدن، حفظ سلامت بینایی، سلامت پروستات، حفظ سلامت عملکرد مغز و قلب همچنین سلامت دستگاه ادرار و حفظ و تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارند.

iscanews

۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ۱۱:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید