اخبار

صبحانه را باید متعادل خورد

آیا خوردن صبحانه مفصل به کاهش وزن کمک می کند، یا بهتر است از صبحانه خوردن صرف نظر شود؟

اطلاعات موجود گیج کننده هستند، اما پژوهش جدیدی که در مجله Nutrition Journal چاپ شده است، تکلیف این گزارشات ظاهراً متناقض را روشن می کند.

دکتر ولکر شوسزیارا از مرکز پزشکی تغذیه الس ـ کرونر ـ فرسنیوس مطالعه ای بر روی بیش از ۳۰۰ نفر انجام داد و از آنها خواست آنچه در طول روز می خورند را یادداشت کنند.

در این گروه، گاهی افراد صبحانه مفصل می خوردند، گاهی یک صبحانه کوچک و گاهی هم اصلا صبحانه نمی خوردند.

شوسزیارا می گوید: «نتایج مطالعه نشان داد که اشخاص صرف نظر از آنچه در وعده صبحانه خورده بودند، ناهار و شام یکسان می خوردند.» این بدان معنی است که یک صبحانه مفصل (که به طور متوسط ۴۰۰ کیلوکالری بیش از صبحانه کوچک انرژی دارد)، باعث افزایش کالری وارد شده به بدن به میزان حدود ۴۰۰ کیلوکالری در طول روز می شود. تنها تفاوت مشاهده شده این بود افرادی که صبحانه مفصلی خورده بودند، میان وعده صبحگاهی را از برنامه غذایی خود حذف می کردند.

اما این برای خنثی کردن کالری اضافه ای که مصرف کرده بودند کافی نبود. این مطالعه، صحت پژوهش های قبلی که معتقد بودند خوردن صبحانه مفصل باعث کاهش مجموع کالری دریافتی در طول روز می شود را زیر سوال برد و نشان داد این اطلاع گمراه کننده است.

پژوهش های قبلی فقط به نسبت کالری دریافتی از طریق صبحانه به کل کالری دریافتی روزانه توجه می کردند، در حالی که مطالعه شوسزیارا نشان می دهد این نسبت بیشتر توسط افرادی تحت تأثیر قرار می گیرد که در طول روز مقدار کمتری می خورند.

به عبارت دیگر، صبحانه این افراد نسبتا ـ و نه لزوما ـ مفصل تر بوده است.

بنابراین به نظر می رسد هیچ معجزه ای در کار نیست و متأسفانه برای کاهش وزن، خوردن صبحانه مفصل باید از طریق کمتر خوردن در طول روز جبران شود.

توصیه های منابع پزشکی برای کاهش وزن عبارتند از: کنترل میزان کالری دریافتی، کم کردن میزان چربی و شکر مصرفی و مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز.

 
 
jamejamonline

۶ بهمن ۱۳۸۹ ۱۱:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید