اخبار

درمان ۶ بیماری با سلول درمانی در کشور

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان، از تلاش این مرکز برای درمان بیماریهای قلبی و عروقی، استخوانی و غضروفی، گوارشی و کبدی، پوستی، چشمی و عصبی با استفاده از سلولهای بنیادی خبر داد و گفت: همچنین موفق به تولید چسب بافتی از خون بندناف شدیم که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ناصر اقدمی در نشست خبری دیروز سه شنبه، بیماریهای قلبی و عروقی، استخوانی و غضروفی، گوارشی و کبدی، پوستی، چشمی و عصبی را از اولویت های تحقیقاتی این مرکز نام برد و اظهار داشت: در این مرکز پروژه هایی برای درمان این بیماریها با استفاده از سلول درمانی در دستور کار و برای هر یک از آنها پروژه های مطالعاتی بزرگی اجرایی شده است.

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان به جزئیات درمان بیماریهای مختلف با استفاده از سلول درمانی اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه زخم پای دیابتی مطالعاتی صورت گرفته و در نهایت موفق شدیم در ۷۰ درصد بیمارانی که در مرحله قطع پا بودند با استفاده از سلول درمانی مانع از قطع عضو در آنها شویم.

وی با بیان اینکه برخی از دستاوردهای این پژوهشگاه برای اولین بار در دنیا تولید شده است، یاداور شد: تولید چسب بافتی از خون بند ناف از جمله این دستاوردها است که به عنوان دارو در جراحی ها استفاده می شود

بیماریهای استخوانی و غضروفی

وی با اشاره به درمان بیماریهای استخوانی و غضروفی از طریق سلول درمانی، یاداور شد: “شکستی های جوش نخورده”، “کیست های استخوانی”، “آرتروز” و “نکروز سرفمور” از جمله زمینه های تحقیقاتی مرکز سلول درمانی بود که در آنها به نتایج مناسبی دست یافتیم.

اقدمی، یاداور شد: مثبت بودن نتایج تحقیقات باعث شد تا این نتایج را در مرحله بالینی وارد کنیم و در حال حاضر خدماتی به این دسته از بیماران ارائه می شود.

بیماریهای گوارشی و کبدی

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان یکی از بزرگترین مطالعات این مرکز را درمان بیماریهای گوارشی و کبدی با استفاده از سلولهای بنیادی ذکر کرد و ادامه داد: فاز اول این مطالعات با ۱۰ بیمار آغاز شد و در مرحله بعد قرار است این مطالعات بر روی ۱۰۰ بیمار آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸ هزار بیمار در لیست پیوند کبد هستند، خاطرنشان کرد: با کاربردی کردن سلول درمانی در درمان بیماران کبدی موفق شدیم ۳۶۵ بیمار را درمان کنیم.

اثرات سلول درمانی در درمان بیماریهای پوستی

مسئول کمیته پژوهشی ستاد توسعه فناوری سلولهای بنیادی، درمان ویتیلیگو، چین و چروک، سوختگی و “اپیدرمیس بلوزا” را از جمله بیماریهایی ذکر کرد که در این مرکز اقدام به درمان آنها از طریق سلولهای بنیادی شده است و اضافه کرد: در فاز مطالعاتی ۱۰ بیمار انتخاب شد و در حال حاضر ۲۵۰ بیمار پوستی از این طریق تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته وی این ۲۵۰ بیمار به هیچ یک از روشها درمان نشدند اما با روش سلول درمانی تحت درمان قرار گرفتند.

اقدمی همچنین به موفقیت این مرکز به درمان بیماری “اپیدرمیس بلوزا” اشاره کرد و توضیح داد: بیماری “بلوزا” بیماری ژنتیکی است که فرد بیمار بر اثر آن پوست خود را از دست می دهد که مطالعاتی برای درمان این بیماری با استفاده از سلول درمانی در دستور کار قرار دادیم.

تامین سلولهای بنیادی از مخاط دهان برای درمان بیماریهای چشمی

رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه مطالعه در زمینه بیماریهای چشمی در دو بخش شبکیه و قرنیه انجام شده است، گفت: مطالعاتی در زمینه درمان آسیب های قرنیه صورت گرفت که نتایج خوبی را به دست آوردیم.

وی همچنین از آغاز فاز مطالعاتی تامین سلول بنیادی مورد نیاز برای ترمیم ضایعات قرنیه از مخاط دهان خبر داد و گفت: سلولهای بنیادی در زمانی که هر دو چشم فرد از بین رفته باشد، از جسد گرفته می شود که در این صورت برای پایدار ماندن این سلولها باید سیستم ایمنی بدن سرکوب شود از این رو مطالعاتی را در زمینه دریافت سلولهای بنیادی مورد نیاز برای درمان قرنیه از مخاط دهان (پشت لب) آغاز کردیم.

تلاش برای درمان بیماریهای MS با استفاده از سلولهای بنیادی

اقدمی، با اشاره به تحقیقات این مرکز در زمینه درمان مطالعاتی در زمینه درمان بیماریهای عصبی، یاداور شد: مطالعاتی در زمینه درمان فلج اطفال و مولتیپل اسکلروز (MS) در دستور مرکز قرار گرفته است.

دستاوردهای جدید رویان در حوزه سلولهای بنیادی

وی به دستاوردهای جدید این پژوهشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: تولید پرده های آمنیوتیک برای درمان بیماریهای چشمی و سوختگی، کشت سلولهای بنیادی قلبی و عضله ای، تولید و کشت سلولهای استاندارد مزانشیمی و تولید لیز پلاکیتی از خون بند ناف از جمله این دستاوردها است.

وی تولید سرم درمانی از خون بندناف را از دیگر دستاوردها نام برد و افزود: این سرم دارویی است که در چشم پزشکی برای افرادی که دارای التهابهای چشمی هستند به کار می رود علاوه بر این موفق به تولید TCP حاوی سلولهای بنیادی شدیم این دارویی برای امور ارتوپدی است.
mehrnews

۱۹ دی ۱۳۸۹ ۱۲:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید