اخبار

پایین نگهداشتن سر در طول روز، موجب آرتروز گردن در کارمندان می شود

کارمندان و افرادی که در طول روز سر را به سمت پایین نگه می دارند در معرض ابتلا به گردن درد و آرتروز گردن قرار دارند و باید عضلات گردن را تقویت کنند.

دکتر شاهین گوهرپی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه خوزستان، اظهار داشت: گردن درد به دلایل مختلف مانند اسپاسم عضلانی، آرتروز و یا دیسک گردن ایجاد می شود و ممکن است در هر سنی به وجود آید.

وی افزود: فعالیت های ورزشی سنگین و همراه با چرخش مهمترین علت گردن درد در دوران نوجوانی و جوانی است.

گوهرپی تصریح کرد: انجام حرکات ورزشی سنگین و همراه با چرخش موجب اعمال فشار بر مهره های گردن و اسپاسم عضلات می شود که به جوانان و نوجوانان توصیه می شود از بلند کردن وزنه های سنگین و قراردادن آنها بر روی شانه های خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: آرتروز مهمترین علت گردن درد در دوران میانسالی است که موجب احساس درد در ناحیه گردن و اندام فوقانی می شود.

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: دیسک در مهره های گردن از دیگر دلایل گردن درد است که امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. درد ناشی از دیسک همراه با احساس کرختی و سوزش است و تا دست ها کشیده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: علت احساس سرگیجه و درد در ناحیه پس سر در صورتی که نتیجه تست های عصبی منفی باشد، ضعف عضلات است که این مساله قابل درمان است.

گوهرپی گفت: بیشتر افرادی که پشت میزنشین هستند، مانند کارمندان از ضعف عضلات ناحیه گردن رنج می برند. ضعف عضلات گردنی موجب گردن درد و وارد آمدن فشار بر ریشه های عصبی می شود.

وی افزود: ورزش بهترین روش تقویت عضلات گردن است و با انجام ورزش های مناسب و تحت نظارت پزشک می توان مانع بروز گردن درد شد.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: تقویت عضلات گردن، شانه ها و بخش فوقانی قفسه سینه کار دشواری نیست و با انجام حرکات ورزشی می توان مانع ضعف عضلات و فشار بر اعصاب شد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فردی به گردن درد مبتلا می شود ابتدا باید علت گردن درد مشخص شود که این کار با انجام رادیوگرافی، نوار عصب و عضله و MR امکان پذیر است. پس از تشخیص علت دقیق گردن درد، نوع درمان تعیین می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: قرار دادن یک توپ کوچک در مقابل پیشانی و فشار دادن سر به سمت جلو، بالا آوردن و چرخاندن شانه ها از جمله حرکات ورزشی مفید است که موجب تقویت عضلات گردن و شانه ها می شود.

گوهرپی گفت: به کارمندان و افراد پشت میزنشین توصیه می شود هر ۲ ساعت یک بار از جای خود بلند شده و این حرکات ورزشی را انجام دهند.

وی افزود: بی توجهی به ضعف عضلات و گردن درد موجب پیشروی این عارضه می شود که می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: تنها در مواردی که دیسک بین مهره های گردن به سمت بیرون آمده باشد نیاز به جراحی وجود دارد و بیشتر موارد گردن درد با ورزش و تقویت عضلات گردن رفع می شود.

گوهرپی خاطرنشان کرد: استفاده از گردن بندهای طبی توصیه می شود ولی نوع گردن بند را باید پزشک تعیین کند.
isna

۸ آذر ۱۳۸۹ ۱۳:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید