اخبار

اضطراب دوران بارداری خطر تولد نوزادان کم وزن را افزایش می دهد

نتایج پژوهش محققان گروه مامایی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که سطح اضطراب مادر در دوران بارداری با افزایش خطر تولد نوزادان کم وزن همراه است

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس ، زهرا علیپور کارشناس ارشد مامایی که این پژوهش را در قالب پایان نامه خود انجام و ارائه داده، هدف از این طرح تحقیقاتی را بررسی ارتباط بین سطح اضطراب دوران بارداری با سرانجام بارداری عنوان کرد.
وی در تشریح مراحل این پروژه گفت: در این مطالعه تحلیلی اضطراب و ترس از زایمان ۱۵۶ زن حامله نخست زا با حاملگی تک قلوی نرمال در هفته های ۲۸ و ۳۸ بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی با پرسشنامه معتبر سنجش اضطراب آشکار و پنهان اسپیل برگر و پرسشنامه نگرش زایمان سنجیده شد.
علیپور افزود: سپس روش زایمان، زمان زایمان، طول زایمان و مرحله سوم زایمانی، آپگار و وزن هنگام تولد نوزادان این زنان از طریق پرونده های پزشکی ثبت و مورد تحلیل قرار گرفت.
وی در خصوص یافته های این پژوهش گفت: بین نمرات اضطراب آشکار با تولد نوزادان کم وزن ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. اضطراب مادر در دوران بارداری با زایمان زودرس، زایمان طولانی ، طول مرحله سوم بارداری، کاهش آپگار نوزاد و افزایش میزان زایمان سزارین ارتباط معنی داری نداشت.
علیپور در پایان تاکید کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که سطح اضطراب مادر در دوران بارداری احتمالا با افزایش خطر تولد نوزادان کم وزن همراه است. اما دیگر نتایج این پژوهش تفاوتی در سرانجام بارداری در زنان مضطرب و غیر مضطرب نشان نمی دهد و این امکان وجود دارد که اضطراب به عنوان یک فاکتور غیر مستقل در سرانجام بارداری دخیل باشد.
این پژوهش با راهنمایی دکتر می نور لمیعیان عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

۱۱ آبان ۱۳۸۹ ۱۴:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید