اخبار

گوشت قرمز بخورید ؛ اما به اندازه

خیلی از مردم وقتی رژیم های لاغری می گیرند یا هنگامی که می فهمند کلسترول شان قدری بالا رفته، محکم و جدی تصمیم می گیرند گوشت قرمز و تخم مرغ و امثال اینها را که دارای کلسترول هستند، به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.

دکتر رضا کریمی، متخصص بیماری های داخلی در این باره به جام جم می گوید: «بسیاری از مواد غذایی لازم و ضروری برای بدن در گوشت قرمز به وفور یافت می شوند و در مورد برخی از این مواد مانند آهن و ویتامین B۱۲ باید گفت گوشت قرمز بهترین منبع تامین است.

همچنین پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، بالاترین کیفیت را دارد و پس از آن می توان به پروتئین شیر اشاره کرد.»

وی با اشاره به نیاز اطفال و نوجوانان که مراحل رشد را می گذرانند و همچنین زنان که ممکن است با مشکل پوکی استخوان مواجه شوند، زرده تخم مرغ را منبع خوبی برای تامین ویتامین D معرفی می کند و می افزاید: «مساله مهمی که همه مردم باید به آن توجه کنند این است که ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش کلسترول ژنتیکی بوده و تنها حدود ۳۰ درصد یا کمتر از طریق غذا و تغذیه ایجاد می شود.»

با توجه به این اعداد و ارقام و این که کلسترول های ژنتیکی با رژیم غذایی کنترل نمی شوند و برای درمان آنها باید از دارو استفاده شود، متوجه می شویم که تنها حدود ۳۰ درصد از کلسترول های بالا را می توان با محدودکردن مواد غذایی حاوی کلسترول تحت کنترل درآورد.

حذف کامل، هرگز

این پزشک متخصص می گوید: «وقتی با محدود شدن گوشت قرمز و تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه، بدن با فقر کلسترول مواجه می شود، آنزیم تولید کلسترول در کبد فعال شده و به تولید کلسترول می پردازد.

در صورت کمبود شدید این ماده لازم، تولید کلسترول در کبد بیش از حد شده و در برخی موارد میزان تولید آن حتی از حد لازم نیز بیشتر شده و به افزایش کلسترول موجود در خون منجر می شود.»

دکتر کریمی با اشاره به این نکته که تری گلیسیرید بالا با کنترل کربوهیدرات ها در رژیم غذایی و انجام ورزش منظم و مرتب کنترل شده و پایین می آید، می گوید ورزش هم اثر چندانی در پایین آوردن کلسترول ندارد.

او می افزاید: «اما مردم باید به این نکته مهم دقت کنند که کلسترول بالا یکی از علل مشکلات و بیماری های قلبی است و ورزش با کنترل وزن و فشار خون نقش مهمی در کم کردن خطر بیماری های قلبی دارد.

از سوی دیگر، ورزش به قدرتمند شدن بدن و تقویت سیستم ایمنی آن کمک می کند و بهبود سیستم گردش خون نیز یکی از اثرات قطعی ورزش است؛ با توجه به این نکات، می توان با انجام فعالیت های مناسب بدنی و ورزش منظم با مشکل کلسترول بالا مقابله کرد.»

فواید ورزش

بر اساس همین یافته ها، این پزشک معتقد است، اگر به جای تبلیغ روی مضرات گوشت قرمز، در مورد فواید ورزش تبلیغ شود، برای سلامت عمومی جامعه قدم مهمی برداشته شده است و رسانه های جمعی نقش قابل توجهی در این زمینه دارند.

این متخصص بیماری های داخلی با اشاره به این موضوع که مغز حیوانات دارای بیشترین میزان کلسترول است؛ زرده تخم مرغ، گوشت قرمز پرچرب و چربی موجود در لبنیات را در مراتب بعدی می داند و می گوید: «با توجه به مواد ضروری موجود در این مواد و به ویژه گوشت قرمز، لازم است تاکید شود که نباید گوشت قرمز را از رژیم غذایی حذف کرد و بهتر است به جای این که بگوییم گوشت قرمز نخورید؛ بگوییم: گوشت قرمز کم چرب و در حد متعادل مصرف کنید.»
jamejamonline

۸ آبان ۱۳۸۹ ۰۸:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید