اخبار

شیوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دو میلیون زن در کشور در خطر شکستگی ناشی از استئوپروز یا پوکی استخوان هستند

دکتر مرضیه وحید دستجردی افزود : براساس آمارها پوکی استخوان در ناحیه گردن و ران در گروه های سنی بالا به شدت افزایش یافته است به طوری که حدود یک چهارم افراد مسن تر از ۶۰ سال به آن مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه ضعف استخوان یا استئوپنی هم در بیش از نیمی از افراد مسن تر از ۶۰ سال مشاهده می شود، گفت: مشکلات ناشی از ضعف استخوان نیز در زنان بیش از مردان است.

وزیر بهداشت افزود: شیوع پوکی استخوان در یکی از نواحی لگن یا مهره های کمری در افراد مسن تر از ۵۰ سال در زنان ۵ و ۴ دهم درصد و در مردان ۳ و ۲ دهم درصد است.

دکتر دستجردی، پوکی استخوان را شایع ترین بیماری متابولیک استخوان دانست و گفت: پوکی استخوان با کاستن قدرت استخوان ها، فرد را مستعد شکستگی می کند.

وی افزود: مرگ و میر ناشی از شکستگی های پوکی استخوان بیش از مرگ و میر ناشی از سرطان سینه است.

وی با اشاره به افزایش امید زندگی در سال های اخیر در کشورمان گفت: با توجه به این موضوع تعداد افراد سالخورده و در نتیجه شیوع پوکی استخوان در جامعه رو به افزایش است .

دستجردی با اشاره به نامگذاری ۲۸ مهر به عنوان روز جهانی پوکی استخوان ابراز امیدواری کرد این نامگذاری سبب افزایش آگاهی افراد جامعه و کادر درمانی و توجه سیاستگذاران بهداشتی به این بیماری خاموش شود .

وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین ابراز امیدواری کرد: انجمن های علمی پوکی استخوان و سازمان های مردم نهاد ، در افزایش آگاهی و تغییر رفتار و شیوه زندگی آحاد جامعه نقش ایفا کنند تا شاهد شکل گیری و تقویت الگوی مناسب در زمینه پیشگیری ، درمان و توانبخشی این بیماری باشیم.

۱ آبان ۱۳۸۹ ۱۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید