اخبار

مصرف روغن های مایع معمولی برای سرخ کردن سرطان زاست

روغن های مایع معمولی (مخصوص پخت و پز) زمانی که حرارت می بیند سریع اکسید می شوند و نسبت به حرارت هم مقاوم نیستند به همین دلیل مصرف آنها برای سرخ کردن بسیار مضر و سرطان زاست.

وسف نقیایی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، گفت: وقتی روغن های مایع معمولی (مخصوص پخت و پز) برای سرخ کردن استفاده شوند، ماده ای به نام آکرولئین تشکیل می دهند که بسیار سمی و خطرناک است در صورتی که این ماده وارد بدن شود مشکلات جدی را برای فرد بوجود می آورد.

وی افزود: روغن های سرخ کردنی از اسیدهای چرب متوسط تشکیل شده اند که این اسیدهای چرب نسبت به حرارت، مقاومت بالایی داشته و از دود کردن جلوگیری می کنند که این روغن در روغن نخل به مقدار زیادی وجود دارد.

وی استفاده از روغن زیتون و کنجد برای سرخ کردن را توصیه نکرد و گفت: این روغن ها برای سرخ کردن استفاده می شود چرا که نمی توانند دمای بالا را تحمل کنند. همچنین برای استفاده از این روغن ها باید به مهر استاندارد و پروانه ساخت آنها توجه کرد.

وی در خصوص مصرف روغن های نباتی جامد گفت: این روغن ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع می توانند موجب افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی، افزایش کلسترول خون و تصلب شرائین شوند.

وی تصریح کرد: روغن های حیوانی حتی اگر در بسته بندی معتبر موجود باشند به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع و کلسترول بالا می توانند زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی شوند. از سوی دیگر کلسترول در منابع حیوانی وجود دارد ولی در روغن های گیاهی وجود ندارد.

نقیایی در خصوص نحوه نگهداری روغن ها گفت: انواع روغن ها را باید به دور از گرما و نور آفتاب و در معرض هوا قرار داد چرا که زود اکسید شده و تخریب می شوند.

وی اضافه کرد: اکسید شدن فرآیندی است که باعث پیدایش آنتی اکسیدها می شود و می تواند مقدمات ابتلا به سرطان را فراهم کند.

وی در ادامه مصرف روغن هایی مانند روغن هسته دانه انگور، سویا، پنبه دانه، ذرت، کانولا، زیتون و کنجد را توصیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای چربی خون یا تری گلیسیرید هستند، مصرف زیاد انواع چربیها و روغنها چه مفید و مضر باعث افزایش چربی خون آنها می شود بنابراین لازم است از مصرف کلیه روغن ها، چربی ها و غذاهای چرب بکاهند.
isna

۲۴ مهر ۱۳۸۹ ۱۲:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید