اخبار

کمبود ویتامین D با طیف گسترده ای از بیماریها در ارتباط است

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه آکسفورد خاطرنشان کردند که کمبود ویتامین D با بروز طیف گسترده ای از بیماریهای در ارتباط است.

محققان نقشه نقاطی را مشخص کرده اند که در آن نقاط ویتامین D با مولکول وراثتی دی ان آ تعامل می کند و در این بررسی ها بیش از ۲۰۰ ژن را شناسایی کرده اند که این ویتامین به طور مستقیم روی آنها تاثیر می گذارد.

این پژوهش تاکید می کند که فقدان یا کمبود ویتامین D تا چه وسعتی می تواند بدن را در معرض ابتلا به بیماریها قرار دهد. در این پژوهش جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان داده اند که ویتامین D تعامل گسترده ای با مولکول وراثتی دی آن آ دارد.

این محققان از فناوری جدید تعیین توالی دی ان آ برای ایجاد نقشه گیرنده ویتامین D متصل در امتداد ژنوم استفاده کرده اند.

گیرنده ویتامین D پروتئینی است که توسط خود این ویتامین فعال می شود و خود را به دی ان آ متصل می سازد و بنابراین روی تشکیل نوع پروتئین های ساخته شده از رمز ژنتیکی ما تاثیر می گذارد.

به گزارش ساینس دیلی، منبع اصلی ویتامین D در بدن از تماس پوست با نور خورشید حاصل می شود.

به گفته محققان، دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد کهنسال می شود.

همچنین این ویتامین باعث پیشگیری از بیماریهایی مانند راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان و سالخوردگان می شود. این ویتامین به رشد و استحکام استخوانها و سلولها کمک زیادی می کند.

به گفته کارشناسان تغذیه، نیاز روزانه به این ویتامین برای هر فرد بالغ ۱۰ میکروگرم یا حداکثر ۲۰۰۰ واحد بین المللی در روز است.

البته مقدار مورد نیاز به این ویتامین در زمان کودکی و سالخوردگی اندکی بیشتر است.

پژوهشگران معتقدند: مصرف ویتامین D نه تنها باعث پیشگیری از بیماری ام اس می شود بلکه حتی علائم آن را نیز می تواند تخفیف دهد.

کمبود این ویتامین در زنان باردار سبب کاهش استحکام استخوانها می شود که هم برای مادر و هم برای نوزاد او خطرناک است.

پژوهشگران می گویند: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به سرطانهای سینه و پروستات را نیز افزایش می دهد و با تضعیف دستگاه ایمنی بدن خطر ابتلا به دیابت و عفونت ها را تشدید می کند.

شرح این تحقیقات در مجله «پژوهش ژنوم» منتشر شده است.

isna

۱۳ شهریور ۱۳۸۹ ۱۰:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید