اخبار

افراط در مصرف مواد غذایی در ماه رمضان موجب افزایش چربی خون می شود

افراط در مصرف مواد غذایی در ماه رمضان موجب افزایش چربی خون می شود

دکتر محمد جواد حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره تغذیه صحیح ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امساک در خوردن یکی از اصول ماه رمضان است این در حالی است که برخی افراد برای جبران گرسنگی خود در این ماه در خوردن غذا افراط می کنند که این کار عوارضی را به همراه دارد.

وی افزود: با یک برنامه غذایی درست می توان نیاز بدن به موادی چون کربوهیدراتها، ویتامین ها، پروتیین ها، چربی ها و مواد معدنی را در ماه رمضان برطرف کرد.

بنابراین وعده سحری باید مصرف شود چون با توجه به طولانی بودن روزها افرادی که به هر علتی سحری نمی خورند با مشکلاتی مواجه می شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به علت سحری نخوردن برخی افراد گفت: این اشخاص به علت مصرف نادرست مواد غذایی در این وعده در اوقاتی مانند وسط روز احساس ناراحتی گوارشی می کنند و دچار گرسنگی کاذب می شوند بنابراین ترجیح می دهند سحری مصرف نکنند.

این در حالیست که نخوردن غذا در این وعده با ایجاد عوارضی به خصوص برای گروههای ویژه سنی نوجوانان و سالمندان همراه خواهد بود.

وی توصیه کرد: با توجه به گرمای هوا، بدن در طول روز مقداری آب را به همراه املاحی مانند سدیم از دست می دهد بنابراین افراد برای فعالیت در این شرایط لازم است مواد پروتینی و کربوهیدارتها را در هنگام سحر مصرف کنند.

به عنوان مثال برنج و خورشت را می توان در این وعده غذایی خورد چرا که این مواد می توانند حاوی میزان مناسبی از ترکیباتی چون پروتئین و چربی باشند. در این شرایط به علت طولانی تر بودن عبور مواد غذایی حاوی پروتئین از معده، روزه ه داران کمتر احساس گرسنگی می کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: افرادی که نخستین سال های روزه داری را پشت سر می گذارند در صورتی که برای دستگاه گوارش آنها مضر نباشد می توانند برای جلوگیری از گرسنگی زودهنگام موادی مانند شیر و تخم مرغ را در وعده سحری مصرف کنند.

وی با اشاره به قندهای ساده گفت: استفاده زیاد از قندهای ساده در سحری باعث می شود که قند خون افزایش یابد. همین امر ترشح انسولین را در پی دارد و در نتیجه افراد به ویژه روزه داران نوجوان احساس گرسنگی می کنند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر استفاده از میوه و سبزی در وعده سحر گفت: این مواد غذایی حاوی فیبر هستند بنابراین روند عبور آنها از دستگاه گوارش کندتر است در نتیجه احساس گرسنگی را کاهش می دهند.

از سوی دیگر، موجب جذب تدریجی قند به خون می شود علاوه بر آن آب داخل مواد حاوی فیبر در طول روز جذب بدن می شود بنابراین افراد می توانند با توجه به وضعیت گوارشی خود هنگام سحر مواد غذایی مانند میوه بخورند.

حسین زاده درباره تغذیه درست هنگام افطار اظهار کرد: یک غذای ساده مانند یک یا دو خرما با یک فنجان آب ولرم یا در صورت امکان شیر نیم گرم یا مقدار مختصری نان و پنیر می توان به عنوان افطاری خورد و پس از یک ساعت که دستگاه گوارش به حالت عادی خود بازگشت، شام مصرف کرد.

وی افزود: هنگام افطار نباید در استفاده از قندهای ساده مانند برخی شیرینی ها و زولبیا و بامیه افراط کرد، چون باعث ترشح انسولین می شود. از سوی دیگر، غذای وعده شام نباید دیرهضم باشد.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این که آیا وعده صبحانه را می توان در هنگام افطار مصرف کرد، گفت: افطاری بهتر است مختصر باشد و صبحانه را کامل نخوریم.

از سوی دیگر با توجه به آن که توصیه می شود بین خوردن وعده اصلی با خواب دو ساعت فاصله باشد در مناطقی از کشور که دیرتر هوا تاریک می شود می توان افطاری و شام را پشت سر هم خورد.

حسین زاده در پایان تاکید کرد: وعده افطار و شام باید به گونه ای تنظیم باشد که میوه و سبزیجات به اندازه کافی مصرف شود چون آن ها حاوی بسیاری از املاح و ویتامین ها هستند بنابراین بهتر است پس از مصرف شام تا قبل از خواب میوه خورد.
isna

۳۰ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۲:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید