اخبار

ذائقه افراد بعد از دو هفته با غذای کم نمک هماهنگ می شود

با وجود این که چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن است، ترازوهایی که در حال حاضر استفاده می شوند قادر به نشان دادن آب و چربی به طور مجزا نیستند.

بنابراین با ورود بیش از حد نمک به بدن از طریق مواد غذایی، آب در بدن محبوس شده و وزن را بالا می برد.

دکتر منصور ریسمانچیان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در حال کاهش وزن از طریق کاهش کالری مصرفی با رژیم های غذایی اصولی و افزایش کالری دفعی از طریق تحرک هستند و کاهش وزن مطلوبی را تجربه نمی کنند از این نکته غافلند که آب می تواند جایگزین چربی دفع شده باشد و مصرف زیاد نمک علت مهم مقاومت بدن آنها در برابر کاهش وزن است.

وی افزود: از سوی دیگر طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک، اثرات مضری بر سلامتی دارد که شامل فشار خون، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و بیماری کلیوی است.

دکتر ریسمانچیان اظهار داشت: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی لازم و ضروری است، اما معمولاً۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. البته سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم به صورت نهفته در غذاها فرآیند شده و آماده است. فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

این پزشک تغذیه افزود: شوری یا بی نمکی غذا، علاوه بر مقدار نمک موجود در آن به حساسیت گیرنده های چشایی در دهان نیز بستگی دارد.

وی تصریح کرد: با کاهش مصرف نمک، در ابتدا ممکن است غذا بی نمک به نظر بیاید، ولی بعد از گذشت ۲ یا ۳ هفته، حساسیت گیرنده های چشایی دهان افزایش می یابد و طعم واقعی غذا احساس می شود.

۶ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید