اخبار

تخم مرغ، عدس، پسته، سیب و موزدر پیشگیری از ابتلا به بیماری کم خونی موثرند

کم خونی از بیماری های شایع در مناطق مرتفع است

دکتر فریبا بشیری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: با توجه به ارتباط مستقیم نوع تغذیه با افزایش ارتفاع، بیماری کم خونی در مناطق مرتفع بیشتر از مناطق دیگر رایج است که به علت شرایط خاص فیزیولوژیکی بانوان، این بیماری در بین آنها مشهودتر است.

این استاد دانشگاه گفت: تامین نشدن چهار گروه اصلی غذایی (کربوهیدرات، پروتئین، چربی و املاح ویتامین)، بدلیل عدم استفاده از مواد غذایی مغذی و یا ناهماهنگی در مصرف مواد غذایی به طور ترکیبی علت اصلی ابتلا به آنمی است.

وی، عدم وجود نان سبوس دار و مکمل در برنامه غذایی را علت اصلی بروز کم خونی دانست.

وی افزود: در صورت مصرف مواد غذایی خونساز همراه با مواد کافئین دار، آهن همراه کافئین دفع و بدن بدلیل کمبود آهن و کاهش هموگلوبین با کمبود خون مواجه می شود.

بشیری با بیان اینکه اگر قرص آهن و مواد غذایی حاوی کلسیم با هم مصرف شوند، کلسیم و آهن اثر یکدیگر را خنثی می کنند، افزود: چون خونسازی در افراد بزرگسال در استخوان ها صورت می گیرد، استخوان ها برای تولید خون فعالیت بیشتری انجام داده، فرد دچار استخوان درد می شود.

بشیری در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از افراد مبتلا به آنمی، به طور مادرزادی دارای این مشکل هستند، اظهار کرد: آنمی مادرزادی بدلیل تغییرات و کمبودهای ژنی، ناتوانی روده در جذب آهن و مشکلات گوارشی ظاهر می شود.

وی افزود: هموفیلی و تالاسمی از جمله بیماری های کم خونی با منشا ژنتیکی هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این بیماری در افراد با هموگلوبین زیر ۱۲ مشاهده شده و دارای عوارضی مثل ضعف و کم توانی است و در صورت شدید بودن سرگیجه، عرق سرد و رنگ کاهی پوست نیز مشاهده می شود.

وی گفت: بهترین روش پیشگیری و درمان این بیماری، تصحیح روش تغذیه با جایگزین کردن تخم مرغ، عدس، پسته و دانه ها، میوه هایی مثل سیب و موز( به طور کلی میوه هایی که در تماس با هوا تغییر رنگ می دهند) و به ویژه عسل سیاه در برنامه غذایی است.

دکتر بشیری با تاکید بر اینکه هیچ بیماری به طور کامل قابل درمان نیست و پزشکان تنها راه های کاهش عوارض بیماری و کند کردن روند آن را به بیماران می آموزند، افزود: باید قبل از ابتلا به بیماری، برای پیشگیری از آن تلاش کرد.

۶ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید