اخبار

امیدهای تازه برای ساخت داروهای بی خطر دیابت

به گفته محققان امریکایی، شناخت ارتباط میان دیابت و چاقی به سازندگان دارو در ساخت داروهای کم خطرتر دیابت کمک زیادی می کند.

به نقل از رویترز، سازندگان داروهای دیابت با تحریک پروتئینی به نام PPAR-گاما اقدام به ساخت این داروها می کنند که به مقاومت انسولینی بدن کمک می کنند.

“روزیگلیتازون” و “پیوگلیتازون” دو گروه از داروهای معمولی هستند که در درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرند ولی با عوارض جانبی زیادی همراه هستند که از این میان می توان به افزایش خطر شکستگی های استخوانی و بروز نارسایی قلبی اشاره کرد که احتمال بروز حمله و سکته قلبی را بالا می برند.

این داروها روی پروتئین ذکر شده که بیشتر در سلول های چربی یافت می شود، تأثیر می گذارد که ژن های مؤثر در واکنش بدن به انسولین را تنظیم می کنند.

دانشمندان بر این باور بودند که این داروها با تحریک این پروتئین باعث افزایش فعالیت برخی ژن ها می گردند ولی به تازگی متوجه شده اند که این داروها به شیوه متفاوتی عمل می کنند.

آن ها با مطالعه روی موش ها دریافتند که چاقی مولکولی را فعال می کند که باعث تغییرات شیمیایی در پروتئین PPAR-گاما می شود و مقاومت انسولینی بدن را آغاز کرده و مزان قند خون برا بالا می برد.

داروهای ذکر شده، مانع از بروز تغییرات مولکولی و تحریک پروتئیئن ذکر شده می شود.

محققان در پی ساخت داروهایی هستند که بدون تحریک این پروتئین مقاومت انسولینی بدن را درمان کنند.

iscanews

۴ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۳:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید