اخبار

ویتامین C، رشد تومور را متوقف می سازد

ویتامین C می تواند فاکتور رشد را در سلولهای سرطانی متوقف کند و این یافته به کشف روشهای سریعتری برای درمان سرطان منجر خواهد شد.

گروهی از محققان دانشگاه اوتاگو در کریس چارچ به این نتیجه رسیدند که ویتامین C در کنترل رشد تومورهای سرطانی نقش دارد.

این در حالی است که پیش از این دانشمندان در خصوص نقش این ویتامین در درمان سرطان تردید داشتند.

این محققان به رابطه بین ویتامین C و پروتئینی موسوم به «HIF-۱» پی برده اند. این پروتئین عامل کلیدی در بقای تومورهای سرطانی است.

فعالیت بالای این پروتئین رشد تومور را تقویت می کند و آن را در برابر پرتودرمانی و شیمی درمانی مقاوم می سازد در نتیجه امکان تشخیص یا درمان سرطان دشوار می شود.

مارگاریت ویزرز استادیار این دانشگاه دریافته است که تومورهای پیشرفته ۴۰ درصد از بافت های معمولی حاوی ویتامین C هستند.

این پژوهش تاکید می کند؛ افزایش سطح ویتامین C در تومورها فاکتورهای رشد دهنده آنها را محدود می سازد.

محققان در نظر دارند؛ آزمایشات بیشتری برای بررسی نتایج این فرضیه روی نمونه های جانوری انجام دهند.

به گزارش روزنامه نیوزلند هرالد، ویتامین C فواید زیادی برای بدن دارد. این ویتامین در سلامت پوست و لایه های محافظتی بدن موثر است. پوست انسان را با طراوت نگه می دارد و موجب جوانی آن می شود.

ویتامین C همچنین پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید حفظ می کند. بنابراین افرادی که بیشتر با نور خورشید تماس دارند بهتر است برای حفاظت پوستشان مقدار بیشتری ویتامین C مصرف کنند.

به گفته متخصصان؛ با کمبود ویتامین C پوست خشک می شود و در زیر آن خون مردگی هایی به صورت لکه لکه مشاهده می شود. همچنین لثه زخم شده و دهان خشک می شود.

ویتامین C موجب افزایش ایمنی بدن در برابر بیماریها می شود و به فعالیت مناسب هورمون های بدن کمک می کند.

کسانی که به کم خونی مبتلا هستند و رژیم غنی از آهن و اسید فولیک دارند مصرف ویتامین C به استفاده بیشتر بدن آنها از آهن کمک خواهد کرد. عوارض کمبود این ویتامین زمانی ظاهر می شود که بیش از یک ماه ویتامین بسیار کمی دریافت شود.

کمبود این ویتامین حتی در نوزادان هم دیده می شود. کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و این ویتامین را از منابع دیگر نیز دریافت نمی کنند لثه های زخمی و خون آلود دارند که از علائم کمبود ویتامین C است.

این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری و هم به صورت مصنوعی در داروهای مکمل موجود است.

منابع غنی از ویتامین C شامل توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، نارنگی، مرکبات، کیوی و برخی از سبزیجات دیگر هستند. جگر نیز یک منبع غنی از ویتامین C محسوب می شود.

لازم به ذکر است، نگهداری طولانی مدت میوه ها و سبزیها در یخچال، پختن، گرما، نور و دخانیات این ویتامین را از بین می برد.
 

۳ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید