اخبار

تخم مرغ را خام و پیش از پخت کامل مصرف نکنید

یک متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه سالاد، تخم مرغ و ماهی آلوده در بروز مسمومیت غذایی نقش تعیین کننده ای دارند در ادامه به هموطنان توصیه کرد تا تخم مرغ را خام و پیش از پخت کامل مصرف نکنند.

یک متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه سالاد، تخم مرغ و ماهی آلوده در بروز مسمومیت غذایی نقش تعیین کننده ای دارند در ادامه به هموطنان توصیه کرد تا تخم مرغ را خام و پیش از پخت کامل مصرف نکنند.

دکتر حمیدرضا شریفی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه یزد، اظهار کرد: با گرمتر شدن هوا و شروع فصل تابستان و مسافرت های تابستانی، عفونت های گوارشی نیز افزایش قابل توجهی می یابند.

وی اسهال و استفراغ را از نشانه ها و علایم عفونت های روده ای برشمرد و افزود: این عفونت ها در فصول گرم سال بیش از سایر فصول مشاهده می شود و سم مربوط به میکروب ها و یا تهاجم میکروب ها به جداره روده آن را سبب می شود؛ این در حالیست که عوامل ویروسی یا باکتریایی و انگل ها هم می توانند یکی از عوامل این عفونت باشند.

وی مسمومیت های غذایی را از علل شایع اسهال و استفراغ عنوان کرد و گفت: معمولا این بیماری به دنبال مصرف آب یا غذای آلوده با طول مدت چند روز تا چند ساعت اتفاق می افتد.

این متخصص بیماری های عفونی، از سالاد، تخم مرغ و ماهی آلوده به عنوان مواد غذایی با نقش بیشتر در بروز سمومیت های غذایی نام برد و گفت: مردم نسبت به غذاهای مانده و تاریخ مصرف گذشته نیز باید توجه ویژه ای داشته باشند.

وی بروز علایم و نشانه هایی چون اختلال هوشیاری، طولانی شدن علایم، وجود تب بالا، کاهش وزن و استفراغ شدید فرد را علایم هشداردهنده و نیازمند مراجعه سریع به پزشک دانست.

شریفی با تاکید بر لزوم رعایت اصول پیشگیری در کاهش بروز عفونت های روده ای، اطمینان حاصل کردن از بهداشتی بودن آب و مواد غذایی مصرفی و اجتناب از آشامیدن آب قنوات، چشمه ها و پارک ها و در ادامه شستن دست ها با آب و صابون پیش از صرف غذا، استفاده نکردن از غذاهای تهیه شده در رستوان های غیر بهداشتی را از جمله اصول بهداشتی کلیدی برشمرد.

وی برای جلوگیری از مسمومیت های تابستانی توصیه کرد: افراد برای نگهداری غذاهای اضافه از یخچال استفاده کنند، از مصرف تخم مرغ به صورت خام و حتی پیش از پخت کامل پرهیز شود و در زمان مصرف مواد غذایی به تاریخ انقضا و رنگ و بوی آن توجه شود

۱۴ تیر ۱۳۸۹ ۰۹:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید