اخبار

برای کودکانتان جوجه رنگی نخرید

اواخر فصل بهار و اوایل تابستان دستفروش‌هایی را در کوی و برزن می‌بینیم که جوجه‌های چند روزه رنگ شده را در کارتن‌های کوچکی گذاشته...

اواخر فصل بهار و اوایل تابستان دستفروش‌هایی را در کوی و برزن می‌بینیم که جوجه‌های چند روزه رنگ شده را در کارتن‌های کوچکی گذاشته و به رهگذرانی که همراه خود کوچولویی را هم دارند، به خرید آن ترغیب می‌کنند، اما پزشکان متخصص براین باورند که نگهداری این جوجه‌های رنگی در خانه سلامت کودکان را به مخاطره می‌اندازد. 
دکتر مازیار آرمان متخصص کودک در این باره به جام‌جم می‌گوید: البته نگهداری حیوانات از جمله جوجه در خانه لزوما به معنای شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نیست، اما در بسیاری موارد دست زدن به این حیوانات موجب بیماری‌های عفونی، گوارشی و اسهال در کودکان می‌شود. 
وی به رنگ شدن مصنوعی جوجه‌ها برای جلب توجه کودکان اشاره می‌کند و می‌افزاید: بدون شک از رنگ‌های مجاز برای رنگی کردن جوجه‌ها استفاده نمی‌شود و ممکن است مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها برای کودکان مخاطره‌آمیزه باشد.دکتر آرمان می‌گوید: این دسته از جوجه‌ها که تابستان به فروش می‌رسند، جوجه‌های نر مرغ‌های تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای مرغداران مقرون به صرفه نیست و معمولا آن را معدوم می‌کنند، اما در این میان برخی سودجویان برای دریافت سود بیشتر، آنها را می‌فروشند و سود سرشاری هم به دست می‌آورند.
وی در پاسخ به این پرسش که در مقابل اصرار کودکان برای خرید جوجه چه باید کرد، می‌گوید: به اعتقاد من سازمان‌های نظارتی و بهداشتی باید جلوی فروش این حیوانات را بگیرند و در مرحله دوم والدین باید کودکان را متقاعد کنند که جای جوجه در مرغداری‌هاست نه خانه. 
دکتر مازیار آرمان در پایان توصیه می‌کند: اگر والدین نتوانستند در مقابل اصرار کودکان برای خرید جوجه مقاومت کنند، باید به این نکته توجه کنند که حتما دست کودک را پس از تماس با حیوانات با آب و صابون بشویند

۱۲ تیر ۱۳۸۹ ۰۸:۲۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید