اخبار

از هر 5 گروه هرم غذایی ایرانی ،متعادل مصرف کنید

از هر 5 گروه هرم غذایی ایرانی ،متعادل مصرف کنید
تمام کشورهای جهان، راهنمایی غذایی برای آموزش دارند که این راهنمای غذایی بیشتر به شکل هرم غذایی ارائه می‌شود.

براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر زهرا عبدالهی، متخصص تغذیه و رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، با بیان مطلب فوق افزود: هرجند یک هرم غذایی اصلی از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا به جهان عرضه شده اما به دلیل آنکه مردم هر کشور، نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند، ممکن است چیدمان هرم غذایی در کشورهای مختلف تغییر کند.

دکتر عبدالهی با بیان اینکه در تدوین هرم ایرانی به جای 4 گروه، 5 گروه اصلی از مواد غذایی وجود دارد گفت: با توجه به اهمیت مصرف میوه و سبزی در کشور گروه میوه‌ها از سبزی‌ها جدا شده تا مردم بدانند باید در طول روز هم میوه و هم سبزی تازه به اندازه کافی مصرف کنند.

وی درخصوص سهم گوشت‌ها و نوع مصرف آنها در هرم ایرانی نیز گفت : با توجه به شیوع بالای ابتلا به اضافه وزن، چاقی و چربی خون بالا در کشور در هرم غذایی ایرانی مصرف گوشت‌های سفید و حداقل 2 وعده ماهی در طول هفته و کاهش مصرف گوشت‌های قرمر به خصوص در سنین بالا توصیه می‌شود.

دکتر عبدالهی افزود: حبوبات منبع بسیار خوبی برای دریافت پروتئین محسوب می‌شوند و اگر با غلات ترکیب شوند، تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن تأمین خواهد شد.

وی ذکر این نکته که گوشت‌ها در راس هرم غذایی ایرانی جای نمی‌گیرند و این جایگاه به قندها و چربی‌ها اختصاص دارد ،گفت: گوشت قرمز به دلیل کلسترول و چربی‌های اشباعی که دارد، می‌تواند زمینه افزایش کلسترول خرد و ابتلا به بیماری‌های قلبی را به وجود بیاورد یا باعث تشدید کلسترول خون بالا و بیماری‌های قلبی شود، بنابراین می بایست گوشت‌های سفید و کم چرب مصرف شود.

دکتر عبدالهی تصریح کرد: با توجه به شیوع بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت و کلسترول خون بالا، قندها و چربی‌ها در راس هرم غذایی ایرانی جای گرفته‌اند و این یعنی مردم باید مصرف قندها و چربی‌ها را به حداقل برسانند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر مصرف حدود 40 گرم چربی در سبد مطلوب غذایی پیشنهاد می‌شود در حالی که متوسط مصرف مردم از گروه چربی‌ها، چیزی حدود 46 گرم است.

رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه با ذکر این نکته که چربی‌ها و قندها به رأس هرم غذایی ایرانی آمده‌اند تا مردم بدانند باید مصرف آنها را محدود و محدودتر کنند، تأکید کرد: الگوی مصرف روغن‌ها هم می‌بایست به سمت استفاده از انواع سالم‌تر، مایع و گیاهی مانند روغن زیتون، کائولا، کنجد و ذرت و ... برود.

وی افزود: مصرف روزانه قند و شکر به صورت مستقیم و غیرمستقیم هم می‌بایست به حداکثر 35 گرم در طول روز کاهش یابد.

دکتر عبدالهی با بیان این که نان و غلات در قاعده یا کف هرم غذایی ایرانی جای دارد، افزود: در رهنمودهای غذایی ایرانی بر تبدیل نیمی از نان و غلات مصرفی روزانه مردم به انواع سبوس‌دار آن تأکید شده است تا فیبر غذایی بیشتری به بدنشان برسد.

وی تأکید کرد: هرچند نان و غلات در کف هرم قرار دارند اما به دلیل نشاسته‌ای بودن، سهم چشمگیری هم در افزایش کالری دریافتی روزانه و بالا رفتن خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی دارند. از این رو باید حد اعتدال در مصرف آنها رعایت شود.

دکتر زهرا عبدالهی با بیان اینکه گروه شیر و لبنیات، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و کلسیم محسوب می‌شوند، افزود: در هرم غذایی ایرانی به مصرف شیر و لبنیات به عنوان یک گروه اصلی غذایی تأکید شده است و می‌بایست حداقل روزانه 2 لیوان شیر یا جایگزین‌های آن مانند ماست، دوغ، کشک و پنیر کم چرب و کم نمک مصرف شود.

۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۴:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید