اخبار

تغذیه روحی و روانی مهم ترین فلسفه روزه داری است

تغذیه روحی و روانی مهم ترین فلسفه روزه داری است
تغذیه تحمل بدن را برای ‏روزه داری قوت می دهد، اما نباید فراموش کرد آن چیزی که خداوند بیشتر در این ماه به صورت اختصاصی فرض کرده است یک ‏‏"تغذیه روحی و روانی" است اما رعایت سبک مناسب غذایی برای بهره بردن از شرایط ماه مبارک نیز الزامی است.‏
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، عباسعلی واشیان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران، استاد حوزه و دانشگاه، مدیر گروه پزشکی دانشگاه بین المللی ‏المصطفی و معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت گفت: بحث ‏سلامتی در ماه مبارک رمضان، موقعیت ویژه ای را برای حوزه بهداشت و درمان و حوزه های توانبخشی به وجود آورده است که ‏اهم آن مربوط به موضوعات تغذیه ای است.‏

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ماه مبارک رمضان، با توجه به نوع فعالیت، نوع خواب و میزان ارتباطاتی که فرد با پیرامون ‏خود دارد، ویژگی های خاصی را برای آن رقم می زند. اگر مراجعه ای هم به آیات قرآن و روایات داشته باشیم؛ صراحتا به ویژگی ‏های خاصی که در ماه مبارک رمضان به آن توجه شده است می رسیم و یکی از این موارد، رعایت سبک تغذیه خاص است. ‏

تغذیه مناسب در ماه رمضان، در استفاده مفید از شرایط این ماه و حتی خواب راحت تر موثر است
وی افزود: در حوزه طب اسلامی سفارش شده است که تغذیه می تواند در استفاده مفید از شرایط ماه مبارک رمضان و حتی ‏خواب راحت تر موثر باشد و انسان در وضعیت بهتری از نظر حالات روحی قرار بگیرد. ‏

واشیان با توصیه براینکه، به جای مصرف وعده غذاهای پرحجم از غذاهای کم حجم و سبک استفاده شود، گفت: "به اقتضای ‏شرایط روزه داری در فصل گرما، باید آب را دو ساعت قبل یا بعد از غذا مصرف کرد به طوری که انسان دچار ورم معده ‏و یا اختلال در هضم و جذب غذا نشود. همچنین مصرف میوه های آب دار به نوعی هم نیاز به آب لازم در روز و هم ‏املاح و ویتامین ها را تامین می کند."‏

این معاون دانشکده سلامت و دین وزارت بهداشت یادآور شد: مصرف سبزیجات همراه غذا، دانه های حبوبات و  تنقلاتی که عاری ‏از نمک باشد می توانند آب مورد نیاز بدن در طی روز را تامین کنند. ‏
وی متذکر شد: "تغذیه تحمل بدن را برای روزه داری قوت می دهد، اما نباید فراموش کرد آن چیزی که خداوند بیشتر ‏در این ماه به صورت اختصاصی فرض کرده است یک "تغذیه روحی و روانی" است. در این ماه باید روح و روان تلطیف ‏یابد تا آسیب هایی که در ایام دیگر سال به فرد وارد شده است از وی جدا شود. این امر مستلزم رعایت صله رحم، ‏رفع کینه توزی و حلالیت طلبیدن ارتباط سالم با خویشاوندان است."‏

ماه مبارک رمضان تمرینی برای الگوهای رفتاری و حالات خاص، برای کل سال است
واشیان در توضیحات بیشتر به خبرنگار سلامت بسیج جامعه جامعه پزشکی گفت: وقتی که افراد در این ماه تلاش می کنند که ‏بهداشت روانی بهتری داشته باشند، این صحت و سلامتی روحی علاوه بر حوزه فردی به حوزه خانواده و محیط اجتماعی شان ‏تعمیم می یابد. ‏

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کاهش میزان مشکلات روحی روانی، وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی در ماه مبارک ‏رمضان، افزود: این امر نشان از آن است که ماه رمضان می تواند الگویی برای مابقی ماه های سال باشد. از طرفی وقتی توجه ویژه ‏ای به این ماه می کنیم خواهیم دریافت ارتباطات سالم روحی و روانی فرد با افطاری دادن ها و رفت و آمدها ارتقاء پیدا می کند و ‏معاشرت بین افراد را بیشتر می کند. ‏

ضعف بدن دلیل روزه خواری نیست
وی در رابطه با اینکه برخی افراد ضعف کردن را دلیل روزه خواری خود قرار می دهند گفت: "روزه را تنها در مواردی مجاز به ‏خوردن می شود که برای انسان ایجاد ضرر کند. همانطور که در احادیث و روایات آمده است؛ اتفاقا روزه داری نوعی ‏ایجاد ضعف است تا مردم به فکر فقرا بیافتند و این یکی از اهداف واجب شدن روزه است. برهمین اساس، مردم بساط ‏افطار را در این ماه گسترده تر می کنند تا فقرا بیشتر استفاده کنند. تنها جواز خوردن روزه ایجاد ضرر است یعنی ‏روزه باعث شود یک بیماری جدیدی به وجود آید یا اینکه اگر فرد بیماری دارد، تشدید شود."‏

حجم زیاد غذا در وعده های سحر و افطار موجب ترشی و ورم معده می شود
واشیان در پاسخ به سوال خبرنگار بسیج جامعه پزشکی درخصوص یکی از شایع ترین شکایت های روزه داران مبنی بر ترشی معده ‏پس از سحری خوردن گفت: معمولا حجم زیاد وعده های غذایی موجب بروز این مشکل می شود. در روایات نیز آمده است باید ‏معده را تقسیم بندی کرد چراکه از نظر پزشکی معده حرکاتی را دارد که علاوه بر ترشح آنزیم هایی که موجب هضم غذا هستند ‏این حرکات مستقیم، مورب، عرضی و عمودی آن حالاتی را برای هضم بهتر غذا ایجاد می کند. وقتی که حجم غذا بیش از اندازه ‏باشد و فرد پس از سحری و یا افطاری خوردن بلافاصله بخوابد، دچار ترشی و ورم معده می شود. ‏

سفارش امام رضا (ع) در نخوردن غذاها و میوه ها به طور همزمان
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: "در روایات امام رضا (ع)، نوع تغذیه در کل سال به خوبی بیان شده که بهداشت ‏روحی و روانی و جسمانی فرد را تامین می کند. مصرف نکردن بیش از اندازه چند غذا باهم از جمله سفارشات ایشان ‏است چنانچه اگر محضر امام رضا (ع) چند نوع میوه می آوردند ایشان یکی از آنها را می خورد چون معتقد بودند اگر ‏قرار باشد انسان همه میوه ها را هم بخورد، خداوند همه فواید آنها را در یک میوه جمع می کرد. همچنین که مصرف ‏چند دارو به طور همزمان نیز عوارضی را با خود دارد. از این رو نباید غذاهای پخته، خام و یا سرخ شده و دارای ادویه ‏زیاد را با هم بخوریم تا موجب بروز واکنش های گوارشی زیاد نشود."‏

فراموش نکنیم ارزش ماه مبارک رمضان توجه خاص به منشا عالم هستی می باشد
وی در پایان گفت: فارغ از بحث های تغذیه و خواب راحت در این ماه، نباید فراموش شود که بیشترین ارزش ماه مبارک رمضان ‏توجه خاص به منشا عالم هستی می باشد. خداوند بهترین بستر را برای افرادی که اضطراب دارند و یا ناامیدند فراهم کرده است ‏که راه شیطان بسته شود و ارتباط مستقیم بنده و خداوند به تعالی برسد. همانطور که خداوند در قرآن گفته هرکس به متوکل ‏شود من برای او بس هستم، من از رگ گردن به شما نزدیک ترم و از سفیدی و سیاهی چشم به شما نزدیک ترم. این نزدیکی می ‏تواند انسان را در جایی قرار دهد که خود را در هیچ جای عالم تنها نبیند و تنها بر او توکل کند. همچنین علاوه بر بحث توکل ‏انسان یاد می گیرد توسل خود را نیز قوی کند که اوج آن در شبهای قدر توسل به امیرالمومنین (ع) و حضور حضرت ولی عصر ‏‏(عج) می باشد.  ‏

۹ تیر ۱۳۹۳ ۱۰:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید