اخبار

چگونه در هوای آلوده از خود مراقبت کنیم ?

چگونه در هوای آلوده از خود مراقبت کنیم ?
آلودگی هوا عموما سه گروه از افراد جامعه را بیشتر تهدید می‌کند؛ گروه اول افرادی هستند که ارگانیسم های داخل بدن آنها به طور کامل رشد نکرده است مانند: کودکان. گروده دوم افرادی که ارگانیسم‌های داخل بدن آنها فرسوده شده باشد مانند: کهنسالان و گروه سوم شامل افرادی است که ارگانیسم‌های داخل بدن آنها دچار مشکل است، مانند: بیماران قلبی، تنفسی.

سالمندان و زنان باردار از تردد غیر ضروری در هوای آلوده خودداری کنند.
گروه های آسیب پذیر جسمی مانند بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان درهوای آلوده بیشتر از روزهای عادی در معرض آسیب قرار می گیرند.

افرادی که دچار بیماری زمینه ای تنفسی هستند در روزهایی که غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است دچار مشکل حاد تنفسی شده و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

کودکان نیز به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می شوند. در روزهایی که آلودگی هوا اوج می گیرد اجازه ندهید کودکان جز در ضرورت بیرون از خانه باشند. بازی و جنب و جوش در خانه را نیز تا حد امکان کم کنید. توجه کنید در این شرایط بچه ها در روز حداقل دو لیوان شیر بنوشند.

ورزشکاران باید از فعالیت های ورزشی در روزهای آلوده خوداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه، روند اکسیژن رسانی کافی در خون و بافت ها را نیز مختل می کند.

افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران نیروی انتظامی و پلیس راهور، کارکنان پایگاه های اورژانس، هلال احمر، کارکنان شهرداری ها و خدمات شهری و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از وسایل حفاظت تنفسی (ماسک) مورد تایید وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.

در این روزها روزانه حداقل یک لیوان شیر بخورید و لبنیاتی مثل دوغ و ماست را در تمام وعده های غذایی جا بدهید.

اگر امکان مالی دارید، از دستگاه های تهویه هوا در خانه استفاده کنید

۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید