اخبار

اصول خود مراقبتی را جدی بگیریم: با خود مراقبتی به زندگی بدون بیماری قلبی نزدیک شویم

اصول خود مراقبتی را جدی بگیریم: با خود مراقبتی به زندگی بدون بیماری قلبی نزدیک شویم
بیماری های قلبی ـ عروقی در راس علل مرگ و میر قرار دارد و با خود مراقبتی می توان به زندگی بدون بیماری قلبی نزدیک شد.

به گزارش وب دا، کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت: بررسی وضعیت سلامت جزء گام های نخستین برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی است.

دکتر «فلوریا انفردی» افزود: با توجه به آن که پرفشاری خون، کلسترول بالا و افزایش قند خون می تواند به سیستم قلب و عروق صدمه بزند، انجام آزمایش خون و اندازه گیری فشار خون برای تشخیص زود هنگام و پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی ضروری به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: غربالگری منظم و آزمایش پیش از ابتلا به بیماری و انجام آزمایشات بعد از ابتلا به بیماری های مزمن می تواند فرد را از این شرایط آگاه کند و هشدار اولیه برای مراقبت بیشتر باشد.

وی فعالیت فیزیکی و ورزش را در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی بسیار موثر دانست و عنوان کرد: شرکت منظم در ورزش های متعادل می تواند خطر بیماری های خطرناک و کشنده قلب را تا یک چهارم کاهش دهد و هنگامی که ورزش با دیگر برنامه های سلامت مانند حفظ وزن مناسب همراه شود، تا حد زیادی سلامت را تضمین می کند.

وی مصرف نکردن و ترک سیگار را در کاهش ابتلا به بیماری قلبی ـ عروقی موثر دانست و اظهار داشت: مصرف سیگار به هر میزانی که باشد زیان بار است و حتی قلیان، تنباکوی جویدنی و سیگارهای کم نیکوتین هم مضر است و سلامت قلب و ریه را تهدید می کند.

وی ادامه داد: افرادی که سیگاری نیستند و در معرض دود سیگار قرار می گیرند نیز از عوارض آن در امان نیستند زیرا نیکوتین سیگار باعث انقباض رگ ها، افزایش ضربان قلب، فشار خون و تشدید فعالیت قلب می شود که این خطرات با افزایش سن به ویژه پس از 35 سالگی بیشتر می شود.

به گفته این مسئول، ورزش می تواند استرس را که عامل ایجاد بیماری های قلبی است تا حد زیادی کاهش دهد بنابراین حداقل 20 تا 60 دقیقه تحرک جسمی در بیشتر روزها توصیه می شود.

وی خاطر نشان کرد: تغذیه صحیح و حفظ وزن مناسب نیز در پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی بسیار تاثیر گذار است

۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۱:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید