اخبار

این تغییرات، هنگام کتاب خواندن در بدنتان رخ می دهد

محققان دانشگاه اموری در آتلانتا گزارش دادند که خواندن یک داستان الهام بخش یا داستانی که زندگی مخاطب را تغییر می دهد با ایجاد تغییرات دائمی در مغز صورت گرفته است.

به گزارش سرویس علمی جام به نقل از مهر، در تحقیقاتی که در مجله ارتباط مغز منتشر شده است، محققان دانشگاه اموری در آتلانتا اعلام کرده اند که خواندن یک کتاب ممکن است تغییرات حقیقی در اتصال حالت ایستای مغز ایجاد کند که دائمی است.

جورجی برنز عصب شناس دانشگاه اموری به عنوان نویسنده اصلی این تحقیقات اظهار داشت: داستانها به زندگی ما شکل می دهند و در برخی مواقع به تعریف یک فرد کمک می کند. ما می خواهیم به درک این موضوع برسیم که چگونه داستانها وارد مغز ما می شوند و در مغز چه تغییراتی اعمال می کنند.

بیست و یک دانشجوی دانشگاه اموری در این آزمایش شرکت کردند، محققان از مغز آنها در حالت استراحت پیش از خواندن بخشهایی از یک کتاب و پس از خواندن آن در طی یک دوره ۹ روزه ام آر آی انجام دادند.

نتایج این اسکنها در صبح روز بعد از خواندن کتاب مشخص شده اتصالات تقویت شده در قشر گیجگاهی چپ مشاهده شد، این منطقه از مغز محلی است که مغز به قابلیت پذیرش زبان مرتبط می شوند.

برنز اظهار داشت: با وجودی که شرکت کنندگان در این تحقیقات به واقع یک کتاب کامل نخواندند اما این اتصال تقویت شده در مغز آنها مشاهده شد. ما از این اتصال با عنوان یک فعالیت در سایه یاد می کنیم که تقریبا شبیه ماهیچه حافظه است.
اتصال تقویت شده همچنین در منطقه حسی حرکتی مغز که به معرفی حسهای فیزیکی به بدن مرتبط است نیز مشاهده شد.

برنز گفت: تغییرات خنثایی که مرتبط با حس و حرکت فیزیکی یافتیم نشان می دهد که خواندن یک کتاب می تواند مخاطب را به بدن شخصیت اول داستان مرتبط کند. ما پیش از این هم می دانستیم که داستانهای خوب می تواند در شکلی استعاری مخاطب را در جایگاه فرد دیگری قرار دهد. اما اکنون مشاهده می کنیم این احتمال وجود دارد که یک اتفاق بیولوژیکی نیز در جریان باشد.

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ۱۳:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید