اخبار

ورزش ضد سرطان است

تشخیص سرطان یکی از بدترین اتفاقات زندگی افراد است. همه ما به نوعی از ابتلا به سرطان می‌ترسیم و دوست نداریم هیچ وقت در زندگی خود چنین شرایطی را تجربه کنیم، اما خوب است بدانید در بسیاری از موارد می‌توان از ابتلا به این بیماری هم پیشگیری کرد.

در حقیقت طبق نظر متخصصان انجمن سرطان آمریکا، تقریبا نیمی از مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به سرطان‌های مختلف با به کارگیری شیوه‌های سالم در زندگی قابل پیشگیری است.

برای شروع ورزش هیچ وقت دیر نیست

یکی از قدرتمندترین و موثرترین ابزارها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ورزش است. همان‌طور که داشتن برنامه ورزشی منظم می‌تواند به حفظ وزن متعادل کمک کند، فشار خون را تنظیم نماید و نگرش به زندگی و روحیه افراد را بهبود بخشد، قادر است احتمال بروز و پیشرفت برخی از سرطان‌ها را نیز کاهش دهد.

تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد فعالیت بدنی و ورزش منظم،‌ خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی را کاهش می‌دهد؛ به خصوص سرطان‌های سینه و روده بزرگ.

متخصصان سرطان‌شناسی اعتقاد دارند هر زمانی به فکر ورزش باشید، به سلامت خود کمک کرده‌اید. آنها می‌گویند نکته مثبت این است که در هر سن و سالی، با شروع ورزش از فواید آن بهره‌مند خواهید شد. اما در تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است، ارتباط میان ورزش منظم و پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌ها مشخص شده است. در این فرصت به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

سرطان‌ اندومتر (قسمت داخلی رحم)

احتمال ابتلا به سرطان‌ اندومتر رحم تا ۳۴ درصد میان خانم‌هایی که ۱۵۰ دقیقه در هفته یا زمانی بیشتر از این ورزش می‌کنند، کاهش می‌یابد. این پژوهشگران همچنین دریافتند خطر ابتلا به این سرطان میان خانم‌هایی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از ۲۵ است، نسبت به کسانی که اضافه وزن دارند تا ۷۳ درصد کاهش می‌یابد.

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌هاست که البته قابل پیشگیری است. افرادی که شیوه زندگی سالمی را در پیش می‌گیرند و در برنامه روزانه خود زمانی بیش از ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند. در واقع طبق نظر متخصصان و بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، ۲۳ درصد سرطان‌های روده بزرگ با رعایت شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری است.

سرطان پروستات

برخی یافته‌ها نشان داده است رابطه‌ای میان فعالیت بدنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. در حقیقت مردانی که ورزش‌های منظمی در برنامه زندگی آنها بوده است، نسبت به کسانی که فعالیت فیزیکی نداشته‌اند، خطر کمتری نسبت به ابتلا به سرطان پروستات یا مرگ ناشی از آن نشان داده‌اند.

بنابراین متخصصان عقیده دارند، ورزش منظم و دائمی در برابر ابتلا به سرطان پروستات از مردان محافظت می‌کند. البته این متخصصان توصیه می‌کنند ابتدا به نوع ورزشی که انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید.

چون ورزش باید مورد علاقه شما باشد تا مدت زمان بیشتری ادامه پیدا کند.

سرطان سینه

خانم‌هایی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، با افزودن ۲۰ دقیقه ورزش در روز می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. این ورزش باید ۵ روز در هفته تکرار شود و در کنار آن به دیگر نکات و عادات زندگی سالم نیز اهمیت داد.

بنابراین حتی اگر تاکنون زندگی بی‌تحرکی داشته‌اید و ورزش را به طور کامل کنار گذاشته بودید، نگران نشوید؛ چون متخصصان عقیده دارند هیچ وقت برای شروع ورزش دیر نیست.

سرطان ریه

ورزش منظم خطر ابتلا به سرطان ریه را برای افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند یا آنها که در گذشته سیگاری بوده‌اند، کاهش می‌دهد. در حقیقت احتمال ابتلا به این بیماری برای افرادی که در ورزش‌های متوسط تا شدید شرکت می‌کنند و در طول زندگی به طور مرتب آن را ادامه می‌دهند، کاهش می‌یابد.

سرطان تخمدان

اگر چه هنوز مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود، اما برخی شواهد حاکی از وجود رابطه‌ای میان ورزش منظم و کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان است. بنابراین می‌بینید تنها با چند دقیقه ورزش‌کردن در طول روز می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌های مختلف را کاهش داد.

۲۶ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید