اخبار

چرا اینترنت این‌قدر گران است؟

از زمان پیدایش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما که با رشد روزافزونی همراه بوده است، دیر زمانی نمی‌گذرد. کارشناسان و اهل فن، از شتاب رشد تکنولوژی‌های نوین در جهان با سرعتی افزون‌تر خبر می‌دهند و از نشست‌ها و سمینارها این‌گونه برداشت می‌شود که گویا همه بسیج شده‌اند تا فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در کشور توسعه یابد؛ اما چگونه و با چه سرعت و کیفیتی برای اینترنت؟
اینترنت

 

 

مانی قرار بود که کاربران اینترنت در کشور خسارت‌های وارده بر زمان و قطعی اینترنت را دریافت کنند و زمانی هم قرار شد تا متولیان بر سر کاهش نرخ پهنای باند اینترنت در ارائه به شرکت‌ها که نتیجه آن کاهش قیمت برای کاربران است، بکوشند. اما نتیجه آن پاس‌کاری توپ بین مخابرات، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت‌های ارائه دهنده پهنای باند شد.

 


به گفته کارشناسان، با وجود وعده‌های بسیار برای توسعه زیرساخت و ارائه اینترنت باکیفیت و سرعت به همراه نرخ‌های پایین در ایران و با وجود اقدامات پراکنده‌ای که هرازچندی انجام شده است، اما تاکنون به قطعیت گفته نشده که مثلا اینترنت، برای مردم و کاربر نهایی ـ مثلا فلان‌مقدار ـ ارزان‌تر شده است.

هنوز پاسخ مشخصی برای این سؤال که آیا رشد مثلا چندبرابری ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور تاثیری مستقیم بر توسعه دسترسی صددرصدی مردم به اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت داشته یا خیر، داده نشده است.

با توجه به اینکه چند سالی است بارها مسئولان مختلف و همچنین وزیر ارتباطات از کاهش قیمت اینترنت خبر داده‌اند ـ هرچند که این کاهش نیز با توجه به شرایطی که عنوان شده برای شرکت‌ها اعمال شده ـ، اما بحث مهم کاهش قیمت برای مردم و کاربران نهایی همچنان باقی‌ است.

شاید اینترنت در کشور ما، با توجه به تغییرات آن در سطح جهانی تعرفه روزآمدی ندارد و یا بنابر آمارهای موجود و با استدلال به گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، نوسان معقول کشورهای پیشرو در عرصه ICT، توجه مستقیم به تغییرات این حوزه در ایران موجود نیست و نسبت به سرعت پایین و قطعی‌های بی شمارش، با قیمتی بالا در اختیار کاربران نهایی قرار می‌گیرد.

رضا تقی‌پور که امسال از کاهش تعرفه پهنای باند به عنوان هدیه روز ارتباطات نام برد، تصریح کرده بود: ما هدیه‌ای را به مجموعه دادیم و آن هم این بود که هزینه‌های پهنای باند اینترنت را به میزان بیست‌درصد برای جاهایی که مستقیما از شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند دریافت می‌کنند، کاهش دادیم و تقریبا همه‌ اپراتورها پهنای باندشان را از زیرساخت می‌گیرند.

ارائه‌ این تخفیف برای شرکت‌های ندا، مشروط به این شد که مستنداتی به وزارت ارتباطات ارائه دهند که این تخفیف را برای کاربرانشان ارائه خواهند کرد؛ یعنی هر شرکت ندا که این تخفیف را برای کاربران نهایی‌اش اعمال و اجرایی کند، می‌تواند این تخفیف را بگیرد.

اما بر اساس گفته‌های شرکت‌های اینترنتی با توجه به اعمال این کاهش از سوی شرکت‌ها هنوز این کاهش برای آن‌ها اعمال نشده است. از سوی دیگر برخی از مدیران شرکت‌های اینترنتی عنوان کردند: پهنای باند تنها درصد کمی از هزینه شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و آن‌ها هزینه‌های دیگری دارند؛ بنابراین با کاهش قیمت پهنای باند نباید انتظار کاهش چشم‌گیری در تعرفه اینترنت برای کاربران را داشت!

این شرکت‌ها معتقدند باید دولت پهنای باید را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهد که شاید در این صورت بتوانند در قیمت اینترنت برای کاربران کاهش چشم گیری را اعمال کنند.

مدیران تعدادی از شرکت‌ها نیز می‌گویند، دولت باید از آن‌ها حمایت کرده و از فعالیتشان پشتیبانی کند؛ چون تعداد زیادی از شرکت‌ها در حال ورشکستگی هستند و تعدادی نیز ورشکست شده‌اند.

اما همچنان این سؤال وجود دارد که کاربران نهایی چگونه از تخفیف تعرفه‌ اینترنت استفاده می‌کنند؟ همچنین این سوال وجود دارد که آیا لازم نیست بعد از وعده کاهش تعرفه اینترنت به فکر افزایش کیفیت این خدمت نیز بود؟

محمود خسروی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره کاهش قیمت اینترنت گفت که ما درصدد کاهش قیمت اینترنت هستیم و در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهیم و اگر بخش خصوصی ادعا دارد که می‌تواند اینترنت و پهنای باند را ارزان‌تر از شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کند، باید به بحث کیفیت آن نیز توجه شود. زیرا ما می‌خواهیم شبکه بهتر، با امکانات و کیفیت بالاتر و درنتیجه امنیت بیش‌تری داشته باشیم و هزینه‌های لازم را نیز در این زمینه صرف خواهیم کرد.

در اینجا سؤالی مطرح است که بخش حاکمیتی اصولا تا چه میزان اجازه این واردات را به بخش خصوصی می‌دهد؟

با تمام این اوصاف، یکی از شاخص‌های پیشرفت هر کشور در دنیای کنونی وضعیت ICT آن در مقایسه با دیگر کشورهای جهان است و یکی از دلایلی هم که باعث می‌شود این فن‌آوری در هر نقطه‌ای مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، قیمت مناسب اینترنت است. اما باید دید در کشوری مانند ایران چرا اختلافات بر سر ارائه پهنای باند با نرخ کمتر به شرکت‌های واسطه ارائه خدمات به مردم و نهایتا مردم ادامه دارد و این کاهش قیمت محقق نمی‌شود؟

منبع: ایستنا

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ ۱۱:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید