اخبار

دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم کرمانشاه به دستگاه PCR مجهز گردید

دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم کرمانشاه به دستگاه PCR مجهز گردید
به همت اعضا هیات علمی دانشکده پیراپزشکی و مساعدت معاونت تحقیقات و فن آوری دستگاه PCR برای گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده خریداری گردید.

دکتر نصراله سهرابی مسئول فنی و کارشناس این دستگاه عنوان کردند با داشتن این تجهیزات دانشکده پیراپزشکی گام بزرگی در زمینه آموزش و پژوهش در زمینه مطالعات ژنوم و DNA برداشته است.

اطلاعاتی مختصر در مورد دستگاه PCR

     دستگاه PCR شامل یک سیستم چرخه ی دمایی (thermo cycler) است، که نمونه ژنوم را به منظور بازشدن رشتههای DNA  به دمای 95 درجه می رساند، بعد دما به 45 درجه می رسد تا آنزیم پلیمر، از زنجیرههای از هم باز شده را همانند سازی کند، سپس در دمای 70 درجه انیل می شود. این چرخه دمایی موجب تکثیر متناوب توالی خاصی از DNA می گردد که پرایمر خاص آن در محلول وجود دارد.
در این روش، نمونه
ای از DNA را که دارای توالی مورد نظر است به مخلوط واکنش اضافه میکنیم. با تکرار چرخه ی همانند سازی، چهار نسخه تولید می گردد و به همین ترتیب فرآیند به صورت نمایی (exponential) تعداد نسخهها را در هر بار همانند سازی، دو برابر می کند. بعد از 30 ساعت بیش از یک میلیون نسخه از هر مولکول تولید می شود.
اگر در یک مدل سازی تعداد زیادی مولکول و متغییر داشته باشیم، ممکن است جهت بدست آوردن مدل بهینه مجبور به انجام آزمایشات اضافی گردیم که اهمیت بسیار کمی در نتایج ما دارند. اما چگونه و به چه روشی می
توان بهترین و موثرترین آنها را مشخص نمود؟ ابزار مناسب، استفاده از   PCR و استفاده از  PCA می باشد. در این روش می توان به جای داخل نمودن مثلا 100 پارامتر، با انتقال مناسب محور دکارتی، آنها را به 4 پارامتر کاهش داد، بدون آنکه این کاهش در نتیجه،  صحت کار و مدل ارائه شده اختلالی ایجاد نماید.

مزایای روش PCR:
           بررسی یک روزه، ارزان بودن نسبی، آسانی انجام و اختصاصی بودن فوق العاده ی این روش از مزایای بسیار مهم آن می
باشد.PCR مخفف Polymerase Chain Reaction یا واکنشهای زنجیره ای پلیمراز می باشد و به طور ساده تکثیر قطعات DNA  با گرم و سرد کردن متناوب است. PCR  تکنیکی است که به واسطه ی آن می توان از یک رشته DNA و یا از یک رشته RNA تعداد زیادی رشته DNA  بدست آورد، به شرط آن که دو انتهای رشته DNAکه قصد تکثیرش را داریم، کاملاً شناخته شده باشد. با این روش می توان یک ژن را به اندازهای تکثیر کرد تا بتوان با استفاده از روشهایی مانند الکتروفورز مشاهده نمود. شما یک تار مو را از فاصله ی 6 متری نمی توانید ببینید، اما یک دسته ی میلیاردی از مو، در کنار هم به خوبی قابل مشاهده هستند. اصل PCR هم بر این مبنا استوار است. برای تکثیر یک قطعه ی خاص، ابتدا یک پرایمر، از DNA موردنظر طراحی شده، سپس با استفاده از PCR تکثیر می گردد.

کاربردهای مهم PCR :
• تهیه نسخه‌ های متعدد از یک ژن مورد نظر
• بررسی حضور یا عدم حضور یک ژن
• تشخیص بیماری‌ها قبل از تولد
• تشخیص عامل بیماری یک مرض ناشناخته

 

۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۳:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید