اخبار

آلودگی میکروبی قلیان را جدی بگیریم

آلودگی میکروبی قلیان را جدی بگیریم
یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: آلودگی میکروبی قلیان موضوع مهمی است اما می‌بینیم که مردم این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر نوذر نخعی گفت: مردم تصور می‌کنند، اگر قسمت دهنی قلیان را عوض کنند از نظر میکروبی مشکلی ندارد اما بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، آب و یا شلنگ قلیان نیز باعث منتقل شدن بیماری هایی چون سل و هپاتیت Bو  C می‌شود.

 وی ادامه داد: تمام باکتری‌هایی که داخل دهانمان است در زمان استفاده از قلیان، وارد آب قلیان می‌شود و این آب و یا شلنگ قلیان آلوده است.

این عضو هیات علمی گفت: تنباکو جزو مواد مخدر تلقی می‌شود و موادمخدر، موادی هستند که وابستگی را ایجاد می کنند اما مزاج ها متفاوت است ممکن است یک فرد زودتر و یا یک فرد دیرتر به قلیان اعتیاد و وابستگی پیدا کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: باور غلط در مردم این است چون دود تنباکو از آب عبور می‌کند، هیچ خطری ندارد،اما با توجه به تحقیقات بین المللی که در این زمینه انجام شده است، بسیاری از فلزات سنگین مانند آرسنیک و جیوه غلظتشان در دودی که از قلیان  منتشر می شود بیشتر از سیگار است.

وی بیان کرد:  ضررهایی که قلیان به بدن وارد می کند، قابل توجه است، بروز برخی از سرطان‌ها همانند ریه، حنجره و سرطان های حفره دهان، مثانه، روده بزرگ، 10 تا 15 برابر در جمعیتی که قلیان را مصرف می‌کنند، بیشتر است.

وی اضافه کرد: بروز مشکلات ریوی از جمله انسداد مزمن ریوی و آسم از دیگر مضرات مصرف قلیان است و علاوه بر آن وابستگی جسمی برای افراد ایجاد می‌کند.

دکتر نخعی خاطرنشان کرد: همچنین قلیان باعث افزایش سکته های قلبی می‌شود.

وی گفت: استفاده از قلیان برای مادران باردار و  همچین مادرانی که درمعرض دود قلیان قرار دارند، ضررهای بسیاری برای فرزندشان دارد.

این متخصص پزشکی اجتماعی ضمن بیان ضررهای اجتماعی مصرف قلیان، گفت: به قلیان نباید ساده نگاه کرد بلکه بستر را برای رو آوردن به سایر خطاها و فسادها بازمی‌کند.

وی ادامه داد: قلیان راه برگزاری محفل‌ها و دور هم نشستن ها را برای اشخاص باز  و همین امر زمینه را برای سایر خطاها و فساد ها فراهم می‌کند./

۱۳ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید